EXPLORING THE TRANSFORMATIVE POTENTIAL OF PERSONALIZED METABOLOMICS IN OSTEOGENESIS IMPERFECTA

Authors

  • Maria Eduarda Ferreira de Carvalho EMESCAM
  • Vitória Neves Binda EMESCAM
  • Vinícius Côgo Destefani DynMolLab
  • Afrânio Côgo Destefani Professor Universitário. Associação Santa Marcelina - ASM

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.13024

Keywords:

Osteogenesis Imperfecta. Metabolomics. Collagen. Biomarkers.

Abstract

The scientific article addresses the importance of metabolomics as an essential tool in biomedical research, highlighting its role in expanding molecular knowledge of diseases and advancing personalized medicine. Personalized metabolomics is recognized for its significant potential in improving healthcare by identifying biomarkers, therapeutic targets, and understanding variations in drug response and metabolism. The study emphasizes the relevance of metabolomics in biomedical research, especially in the context of Osteogenesis Imperfecta (OI). Recognizing the capability of personalized metabolomics to enhance molecular understanding of OI by identifying specific metabolites, potential biomarkers, and therapeutic targets for this rare genetic condition, the study also underscores the need to overcome challenges such as standardizing protocols and the complexity of data analysis. It emphasizes the importance of collaboration among scientists, medical professionals, and patients to translate these findings into effective clinical practices for managing OI.

Author Biographies

Maria Eduarda Ferreira de Carvalho, EMESCAM

Acadêmico do curso de Medicina da Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitoria - EMESCAM. Membro aspirante da liga acadêmica de Raciocínio Clínico - LIRAC. Estudante de Iniciação Científica do Laboratório de Modelagem e Dinâmica Molecular - DynMolLab.

Vitória Neves Binda, EMESCAM

Acadêmica do curso de Medicina da Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória - EMESCAM. Membro da diretoria da Liga Acadêmica de Anatomia Aplicada - VESALII. Possui certificado de proficiência em inglês de nível CEFR C1, após aprovação no exame de proficiência expedido pela Universidade de Cambridge. Estudante de Iniciação Científica do Laboratório de Modelagem e Dinâmica Molecular - DynMolLab.

Vinícius Côgo Destefani, DynMolLab

Possui graduação em medicina pela Universidade Federal do Espírito Santo (2011). Residência Médica em Pediatria pelo HC-FMUSP com titulação pela Sociedade Brasileira de Pediatria. Residência em Cardiologia Pediátrica pelo Instituto Dante Pazzanese com titulação pela Sociedade Brasileira de Cardiologia. Fellowship em Hemodinâmica e Intervenção em Cardiopatias Congênitas pelo Instituto Dante Pazzanese. Formação em Produtos Digitais Médicos, com certificação Internacional pela Scrum.org em Professional Product Owner. Na Sanar é desenvolvedor de Novos Negócios Médicos, Coordenador Médico para Programas de Educação Continuada em Medicina e Curador Médica de redes sociais com mais de 2 milhões de visualizações/mês. Pesquisador Associado do Laboratório de Modelagem e Dinâmica Molecular - DynMolLab.

Afrânio Côgo Destefani, Professor Universitário. Associação Santa Marcelina - ASM

Doutor em Biotecnologia pela UFES (2018); Mestre em Biotecnologia pela UFES (2010); Especialista em Biologia Celular e Citologia Clínica pela UFES (2007) e Especialista em Bioquímica pela EMESCAM ( 2005); Graduado em Farmácia pela EMESCAM (2004). Docente na Faculdade de Ciências Biomédicas do Espírito Santo - PIOXII desde 2008; Docente da EMESCAM desde 2015; Docente/Consultoria da SANAR Saúde desde 2020. Tem experiência na área de Bioquímica, com ênfase em Biologia Molecular, Gestão Laboratorial e Bioengenharia Tecidual. Coordenador do Laboratório de Modelagem e Dinâmica Molecular DynMolLab.

Published

2024-02-21

How to Cite

Carvalho, M. E. F. de, Binda, V. N., Destefani, V. C., & Destefani, A. C. (2024). EXPLORING THE TRANSFORMATIVE POTENTIAL OF PERSONALIZED METABOLOMICS IN OSTEOGENESIS IMPERFECTA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(1), 1337–1360. https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.13024