UM PANORAMA DAS PESQUISAS QUE VERSAM SOBRE O USO DO SMARTPHONE NO ENSINO DE CIÊNCIAS DOS ANOS INICIAIS DA EDUCAÇÃO BÁSICA

Authors

  • Luciano Pavnoski Universidade Federal do Paraná
  • Marcelo Motta Universidade Cruzeiro do Sul
  • Tanieli Loss UTFPR
  • Thaís Rafaela Hilger Universidade Federal do Paraná.

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i5.1300

Keywords:

Ensino de Ciências. Tecnologia Digital. Smartphone. Teoria da Aprendizagem Significativa.

Abstract

The use of smartphones can be directed to educational means, enabling differentiated educational processes to Science Teaching. In this direction, we propose in this article, to identify the findings in the dissertations and theses that use smartphones for the teaching of Science for the Early Years of Elementary School focused on TAS - Theory of Meaningful Learning. In this vein, we conducted a qualitative investigative research by surveying research that addresses this theme. Thus, carrying out the survey in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, in surveys from 2018 to 2020, we had a return of 67 works that dealt with the use of digital technologies in Science Education in Elementary School I. Applying the exclusion criteria and inclusion, there was a return of only two studies that addressed our object of study. Observing them, we brought aspects about the pedagogical use of such technology to the Science area and we realized, so that there are contributions in the teaching and learning processes of Sciences, in the bias of TAS.

Author Biographies

Luciano Pavnoski, Universidade Federal do Paraná

Mestrando do PPGECM – Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e em Matemática da UFPR – Universidade Federal do Paraná. Professor efetivo da Secretaria Municipal de Educação de Cruzeiro do Iguaçu – PR e Boa Esperança do Iguaçu – PR. E-mail: lucianopavnoski@hotmail.com

Marcelo Motta, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul; Professor Adjunto da UTFPR. E-mail: marcelomotta@utfpr.edu.br.

Tanieli Loss, UTFPR

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica pela UTFPR; Professora da Secretaria Municipal de Educação de Curitiba. E-mail:  tanioss@hotmail.com.

Thaís Rafaela Hilger, Universidade Federal do Paraná.

Professora Post.Doc. da UFPR – Universidade Federal do Paraná. Departamento de Teoria e Prática de Ensino. E-mail:  thais.hilger@gmail.com.

Published

2021-06-17

How to Cite

Pavnoski, L. ., Motta, M., Loss, T. ., & Hilger, T. R. . (2021). UM PANORAMA DAS PESQUISAS QUE VERSAM SOBRE O USO DO SMARTPHONE NO ENSINO DE CIÊNCIAS DOS ANOS INICIAIS DA EDUCAÇÃO BÁSICA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(5), 840–856. https://doi.org/10.51891/rease.v7i5.1300