MANAGEMENT ACCOUNTING AS A TOOL IN MAKING DECISION: A CASE STUDY AT LOJA ELETROLAR LTDA DE PIUM/TO

Authors

  • Uziel Silva Gonçalves Universidade Estadual do Tocantins – UNITINS
  • Mônica de Souza Lima Universidade Estadual do Tocantins – UNITINS
  • Giliarde Benavinuto Albuquerque Calvalcante Virgulino Ribeiro Nascimento e Gama Universidade Federal do Tocantins- UFT https://orcid.org/0000-0001-8146-6811
  • Arlan Marcos Lima Sousa Faculdade Serra do Carmo- FASEC
  • Elisânia Arndt Universidade Estadual do Tocantins – UNITINS
  • Eliane Maria Alves Pereira Almeida Silva Faculdade Serra do Carmo- FASEC

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i12.12747

Keywords:

Accounting. Accounting Tools. Decision Making.

Abstract

 

Currently, the relevance of management accounting as a tool for decision- making stands out, demonstrating the importance of accounting instruments in the management processes of micro and small businesses in the city. It is important, therefore, to understand how the information was generated, as well as to highlight the management vision, in relation to accounting instruments in decision making. In this context, this article aims to demonstrate the need and relevance of management accounting for the decision-making process in a small electronics and furniture commercial company, located in Pium (TO). To better develop this theme, the methodology used in the research was exploratory in nature, with a qualitative approach, through bibliographical surveys and field research. The results indicate that the manager has, in his hands, reliable accounting and financial data for managing decisions. This research also highlights that management accounting provides data of an economic nature so that the manager can make decisions based on accounting- based information. When developing this research, it was also verified that management accounting constitutes a primary business instrument for the decision- making process at Eletrolar (the field company of this research). It is concluded that the manager sees the need to use statements and accounting instruments with greater control, to improve decision-making and consolidate it in commercial market.

 

Author Biographies

Uziel Silva Gonçalves, Universidade Estadual do Tocantins – UNITINS

Graduando em Ciências Contábeis, Instituição: Universidade Estadual do Tocantins — UNITINS.

Mônica de Souza Lima, Universidade Estadual do Tocantins – UNITINS

Doutoranda em Economia — FGV. Mestra em Ciências Contábeis — FUCAPE. MBA em Controladoria e Planejamento Tributário – UFT. Coordenadora da especialização em MBA Gestão e Finanças do Agronegócio-UNITINS. Professora da Universidade do Estado do Tocantins-UNITINS. Coordenadora do Curso de Ciências Contábeis da Faculdade Serra do Carmo — FASEC e professora na mesma instituição. Membro da Academia Tocantinense de Contadores do Estado do Tocantins (ATOCON) e Diretora de Ensino e Pesquisa. Pesquisadora.

Giliarde Benavinuto Albuquerque Calvalcante Virgulino Ribeiro Nascimento e Gama , Universidade Federal do Tocantins- UFT

Doutorando (PPGDR/UFT). Mestre (PPGDCOMS/UFT). Especialista em Direito e Processo Tributário, em Direito e Processo Penal, em Criminologia, em Direito e Processo do Trabalho. Graduado em Direito (UFT). Professor da Faculdade de Ciências Jurídicas de  Paraíso  do  Tocantins (FCJP) e da Universidade Estadual do Tocantins. Pesquisador. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8146-6811. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4525837393612907.

Arlan Marcos Lima Sousa, Faculdade Serra do Carmo- FASEC

Auditor do Controle Externo do Tribunal de Contas do Estado do Tocantins – TCE/TO. Mestrando em Direito Internacional pela Universidad Autónoma de Asunción-PY. Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Tocantins, Graduado em Direito pela Faculdade Serra do Carmo – FASEC.  Professor do Curso de Ciências Contábeis e Administração da FASEC. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7883821720710833. 

Elisânia Arndt, Universidade Estadual do Tocantins – UNITINS

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Tocantins. Pós-graduação com ênfase em Ciências Exatas, especificamente na área de Metodologia do Ensino e Pesquisa em Matemática e Física. Especialização em Orientação Educacional. Licenciatura em Formação Pedagógica destinada às séries finais, obtida na Universidade do Tocantins (Unitins).Lattes:https://wwws.cnpq.br/cvlattesweb/PKG_MENU.menuf_cod=5C86FA4D611FEFE7245D29B529105FBD# 

Eliane Maria Alves Pereira Almeida Silva, Faculdade Serra do Carmo- FASEC

Especialista MBA em Controladoria e Planejamento Tributário (UFT), graduada em Ciências Contábeis pelo Instituto de Ensino e Pesquisa Objetivo (OBJETIVO). Atualmente Professora dos cursos de Administração e Ciências Contábeis na Faculdade Serra do Carmo (FASEC), Analista em Licitações (Vianna Consultores).Lattes: https://lattes.cnpq.br/3621350120490044. 

Published

2024-01-02

How to Cite

Gonçalves, U. S., Lima, M. de S., Gama , G. B. A. C. V. R. N. e, Sousa, A. M. L., Arndt, E., & Silva, E. M. A. P. A. (2024). MANAGEMENT ACCOUNTING AS A TOOL IN MAKING DECISION: A CASE STUDY AT LOJA ELETROLAR LTDA DE PIUM/TO. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(12), 185–198. https://doi.org/10.51891/rease.v9i12.12747