TEORIAS DA VIOLÊNCIA NA EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA ATUAR EM SITUAÇÕES EM CONFLITO

https://doi.org/10.29327/211653.6.8-2

Authors

  • Amarildo Luiz Trevisan Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Geraldo Antônio da Rosa Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Keywords:

theories of violence; teacher training; conflict situations.

Abstract

The article aims to analyze the issue of violence theories from the point of view of their relation with the absence of concern, in teacher training, in working with situations of conflict. For this, it investigates the thesis of complementarity between epistemology and hermeneutics, the truth that comes from the traditions and the empirical findings, as a way of intending some current concepts in education theories. In addition, it is concerned with how the issue of violence appears and constitutes a point of reference for educational actions at the same time and how it is possible to deal with this context from the approach between Epistemology and Hermeneutics. With that, he proposes to re-dimension the relation of theories of violence to education and culture, suggesting other narratives, which contemplate not only the narrative of civility, but also that of barbarism.

Author Biographies

Amarildo Luiz Trevisan, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutor em Educação pela Universidade Federal Rio Grande do Sul (UFRGS) e Pós-Doutor em Humanidades pela Universidade Carlos III (UC3M), da Comunidade de Madri; é professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e pesquisador PQ 1D - CNPq. E-mail: trevisan.amarildo@gmail.com.

Geraldo Antônio da Rosa, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Doutor em Teologia: Religião e Educação pela Escola Superior de Teologia (EST/São Leopoldo-RS) e Pós-Doutor em Humanidades pela Universidade Carlos III (UC3M), da Comunidade de Madri, Espanha; é professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul (UCS). E-mail: geraldorosa06@gmail.com.

Published

2020-08-31

How to Cite

Luiz Trevisan, A. ., & Antônio da Rosa, G. (2020). TEORIAS DA VIOLÊNCIA NA EDUCAÇÃO: FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA ATUAR EM SITUAÇÕES EM CONFLITO: https://doi.org/10.29327/211653.6.8-2. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 6(8), 19–29. Retrieved from https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/127