THE KETOGENIC DIET IN THE CONTROL OF REFRACTORY EPILEPSY IN THE PEDIATRIC POPULATION: A REVIEW

Authors

  • Ana Luiza Afonso de Araujo Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória – EMESCAM
  • Carolina Izoton Sadovsky Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória – EMESCAM
  • Letícia Ricardino Almeida e Silva Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória – EMESCAM
  • Tania Mara Perini Dillem Rosa Universidade Federal do Espírito Santo
  • Afrânio Côgo Destefani UFES

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i11.12699

Keywords:

Drug-resistant epilepsy. Ketogenic diet. Children.

Abstract

Introduction: The reduction of inhibitory brain function in childhood can lead to neurological disorders such as epilepsy, with the ketogenic diet being debated as a therapy that reduces epileptic seizures and improves quality of life, despite adherence challenges. Objectives: The study aimed to evaluate the efficacy of the ketogenic diet in controlling refractory epilepsy in children. Methods: A bibliographic review was conducted using articles from the PubMed database, employing the keywords "drug resistant epilepsy" AND "ketogenic diet". The final selection included articles addressing the pediatric population. Results: The ketogenic diet demonstrates comprehensive efficacy in improving clinical manifestations and neurocognitive development, despite transient adverse effects. Adherence is limited by lack of support, dietary restrictions, and cultural challenges in adapting to the therapy. Conclusion: The study highlights the ketogenic diet as a promising therapy for refractory epilepsy in pediatric patients, yet emphasizes the need for further in-depth investigations into its complexities and applicability.

Author Biographies

Ana Luiza Afonso de Araujo, Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória – EMESCAM

Discente do Curso de Medicina da Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória – EMESCAM.

Carolina Izoton Sadovsky, Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória – EMESCAM

Discente do Curso de Medicina da Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória – EMESCAM.

Letícia Ricardino Almeida e Silva, Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória – EMESCAM

Discente do Curso de Medicina da Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória – EMESCAM.

Tania Mara Perini Dillem Rosa, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduada em Medicina pela Universidade Federal do Espírito Santo (1991). Títulos de especialista em Pediatria, Terapia Intensiva Pediátrica, Nutrologia Pediátrica e Suporte nutricional Enteral e Parenteral em Pediatria. Preceptora da Residência Médica de Terapia Intensiva Pediátrica, pediatra diarista da enfermaria de Neurocirurgia e consultório de Nutrologia Pediátrica. Tem experiência na área de Medicina, com ênfase em Pediatria, atuando principalmente nos seguintes temas: nutrição pediátrica e terapia intensiva pediátrica. Principais tópicos em nutrição infantil: nutrição na criança gravemente enferma: nutrição parenteral e enteral, assistência domiciliar, nutrição no neuropata e reabilitação intestinal.

Afrânio Côgo Destefani, UFES

Doutor em Biotecnologia pela UFES (2018); Mestre em Biotecnologia pela UFES (2010); Especialista em Biologia Celular e Citologia Clínica pela UFES (2007) e Especialista em Bioquímica pela EMESCAM (2005); graduado em Farmácia pela EMESCAM (2004). Docente da Atualmente Faculdade de Ciências Biomédicas do Espírito Santo - PIOXII desde 2008; docente da EMESCAM desde 2015; Docente/ Consultoria da SANAR Saúde desde 2020. Tem experiência na área de Bioquímica, com ênfase em Biologia Molecular, Gestão Laboratorial e Bioengenharia Tecidual.

Published

2023-12-22

How to Cite

Araujo, A. L. A. de, Sadovsky, C. I., Silva, L. R. A. e, Rosa, T. M. P. D., & Destefani, A. C. (2023). THE KETOGENIC DIET IN THE CONTROL OF REFRACTORY EPILEPSY IN THE PEDIATRIC POPULATION: A REVIEW. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(11), 4117–4133. https://doi.org/10.51891/rease.v9i11.12699