ADOLESCENCE AND PSYCHOANALYTICAL LISTENING

Authors

  • Vânia Lúcia Rodrigues Rocha Instituto FAMET
  • Orimar Batista dos Reis Instituto Federal de Minas Gerais- IFMG
  • Arquimedes Martins Góis Instituto Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i6.10386

Keywords:

Adolescence. Conflicts. Listening. Dialogue. Psychoanalysis.

Abstract

This work aims to analyze the contemporary adolescent, as well as his discomforts, questions, searches, meetings and disagreements. In this sense, the present study intends to investigate, reflect and contribute, based on psychoanalytic listening, about the characteristics and particularities of this adolescent in face of the challenges and changes in his physical, emotional, intellectual and social development, that cause changes in his behavior, understood by family and society. This adolescent human being is in the process of formation and psychic maturity and is constantly bombarded by the media, with its appealing powers, often causing inversions of values, insecurities and fears, mainly for the dictatorship of beauty, generating anguish, dissatisfaction and unhappiness, for not if considered within this standard. It is necessary for the psychoanalyst to know the distressing factors of this adolescent who is on his couch bringing his demand, presenting physical and emotional symptoms to help him face this phase in the best possible way. It is fundamental that the analyst listen to the adolescent with affection and attention and lead him to a life less stressful, with more mental health. Listening plays a very important place in psychoanalysis because it analyzes spoken and silenced words, words that cause restlessness, discomfort, fear, insecurity, but when they are said, they open access to signification.

Author Biographies

Vânia Lúcia Rodrigues Rocha, Instituto FAMET

Graduação em Pedagogia pela Fundação Educacional de Oliveira (FEOL), Oliveira- MG; Pós-graduação Lato Sensu em Psicopedagogia pela Universidade de São Paulo (UNICID); Pós-graduação Lato Sensu em Terapia Familiar pelo Instituto FAMET de Educação e Estudos Superiores, Belo Horizonte- MG; Pós-graduação Lato Sensu em Psicanálise pelo Instituto FAMET de Educação e Estudos Superiores, Belo Horizonte- MG.

Orimar Batista dos Reis, Instituto Federal de Minas Gerais- IFMG

Doutor em Educação, pela Universidad Americana de Asunción, Paraguai. Doutorando em Engenharia de Materiais pela Redemat- UFOP. Professor Titular do Instituto Federal de Minas Gerais- IFMG- Campus Ouro Preto, atuando nos cursos de Tecnologia em Gestão da Qualidade e Técnico em Metalurgia Nível Médio e Subsequente.

Arquimedes Martins Góis, Instituto Federal de Minas Gerais

Doutorando em Administração. Mestre em Administração pela Fundação Mineira de Educação e Cultura (FUMEC). Pós-graduação em Engenharia de Segurança do Trabalho (FUMEC). Graduado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). É professor do Instituto Federal de Minas Gerais- Campus Ouro Preto, atuando nos cursos de Tecnologia em Gestão da Qualidade e Técnico em Metalurgia Nível Médio e Subsequente. 

Published

2023-07-13

How to Cite

Rocha, V. L. R., Reis, O. B. dos, & Góis, A. M. (2023). ADOLESCENCE AND PSYCHOANALYTICAL LISTENING. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(6), 2515–2526. https://doi.org/10.51891/rease.v9i6.10386