BULLYING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Andreia Ribeiro da Costa Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC
  • Catiane Souza Araújo Faculdade UNINA
  • Elizangela Gonçalves Faculdade do Instituto Panamericano – FACIPAN
  • Maria Eligia Guia de Arruda Faculdades Integradas de Cuiabá – FIC
  • Renata Carvalho da Silva Fernandes Faculdade Cuiabana de Educação e Letras – FACEL
  • Silviane Márcia Curado Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.10305

Keywords:

Bullying. Early childhood education. Violence, Behavior.

Abstract

This article presents a topic that is undoubtedly one of the most discussed topics in the world today, arousing increasing interest in various sciences and in social life. In the midst of discussions, which is natural, many opinions, ideas, proposals, studies, publications, etc. This work deals with the phenomenon known as bullying, an English expression used to express repeated aggressions in the attitudes of one or more people with the aim of causing pain, humiliation, suffering and pain to another. To this end, a study on bullying in the school environment is presented, investigating the presence of this violence in early childhood education, in addition, the conditions in which bullying occurs are highlighted and an effort is made to understand bullying by education professionals. Therefore, it is added that teachers, schools, families and society must be attentive to the attitudes, expressions and behaviors that make up the student as a socio-historical-social subject who seeks perception as an ally in dealing with the inconsistent behavior of children.

Author Biographies

Andreia Ribeiro da Costa, Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC

Graduada em Pedagogia: Habilitação em Magistério dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental e em Supervisão Escolar pelo Centro Universitário – UNIRONDON, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande  - FIAVEC.

Catiane Souza Araújo, Faculdade UNINA

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá – UNIC, Especialista em Educação à Distância com Ênfase na Formação de Tutores pela Faculdade UNINA.

Elizangela Gonçalves, Faculdade do Instituto Panamericano – FACIPAN

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Graduada em Artes pela Faculdade Life - FacLife, Especialista em Educação Inclusiva – LIBRAS pela Faculdade do Instituto Panamericano – FACIPAN.

Maria Eligia Guia de Arruda, Faculdades Integradas de Cuiabá – FIC

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Especialista em Educação Infantil com Ênfase em Educação Especial pelas Faculdades Integradas de Cuiabá – FIC.

Renata Carvalho da Silva Fernandes, Faculdade Cuiabana de Educação e Letras – FACEL

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá – UNIC, Especialista em Psicopedagogia promovido pela Faculdade Cuiabana de Educação e Letras – FACEL.

Silviane Márcia Curado, Universidade de São Paulo

Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Várzea Grande  - UNIVAG, Especialista em Eudcação Infantil pela UNICID – Universidade de São Paulo.

 

Published

2023-06-19

How to Cite

Costa, A. R. da, Araújo, C. S., Gonçalves, E., Arruda, M. E. G. de, Fernandes, R. C. da S., & Curado, S. M. (2023). BULLYING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(5), 4435–4443. https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.10305