EDUCATIONAL GAMES IN CHILDHOOD EDUCATION AND ITS RELATIONS WITH CHILDREN'S DEVELOPMENT

Authors

  • Dilmar Rodrigues da Silva Júnior Universidade Federal do Piauí- UFPI
  • Maria Divina Ferreira Lima Universidade Federal do Piauí- UFPI
  • Antonia Maria Cardoso e Silva Universidade Estadual do Maranhão- UEMA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.10116

Keywords:

Games. Child education. Learning. Children.

Abstract

This research aims to analyze the importance of games in early childhood education through teachers' narratives. It is necessary to consider the need to implement games as active methodologies and didactics mediated in the classroom, through a playful proposal. The interest in developing the research emerged as a concern to demonstrate how games can influence the learning process and how the teacher should adopt it in the classroom, as well as understanding that the use of dynamics is configured as a method that facilitates children's learning. This study becomes extremely relevant to be discussed as it raises the importance of games in the development process of children's learning at the same time that it raises the attention of teachers to carry out innovative pedagogical practices for early childhood education. This study was carried out through a bibliographical survey aiming at deepening the discussions on the subject. The research was also carried out through the production of data in the field (in loco), since it carried out a practical research and dialogue with real subjects on the subject. The conclusion shows that the games significantly contribute to the improvement of the teaching-learning process of the children, since the ludic allows the affective, social, motor and cognitive development of each child.

Author Biographies

Dilmar Rodrigues da Silva Júnior, Universidade Federal do Piauí- UFPI

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação- PPGed/ da Universidade Federal do Piauí — UFPI, na Linha de Pesquisa: FORMAÇÃO DE PROFESSORES E PRÁTICAS DA DOCÊNCIA. Especialista em Filosofia, Sociologia e Ensino Religioso pelo Instituto de Educação Athena, da Faculdade Dom Bosco. Especialização em Supervisão, Gestão e Planejamento Educacional pelo Instituto de Ensino Superior Franciscano- IESF. Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão- Campus Caxias. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação e Profissionalismo Docente- NUPPED, no Centro de Ciências da Educação- CCE/UFPI. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação, Formação Docente, Ensino e Práticas Educativas- NUPEFORDEPE. Participante do Ciclo de Estudos: Pesquisaformação, narrativas (auto)biográficas em tempos de coronavírus (CICLOPE)- UNICAMP. Atuou como Coordenador Pedagógico na Secretaria Municipal de Educação, Ciência e Tecnologia/SEMECT-CAXIAS (2017-2021). Atua como professor Supervisor Pedagógico efetivo na Prefeitura Municipal de Codó e Professor Seletivado na Universidade Estadual do Maranhão- UEMA. Desenvolve pesquisas nos seguintes temas de interesse: Estagio Supervisionado na Formação de Professores, Desenvolvimento Profissional, Prática Pedagógica, Educação Infantil, Alfabetização, Narrativas (auto)biográficas. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2301-3096.

Maria Divina Ferreira Lima, Universidade Federal do Piauí- UFPI

Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Piauí (1998) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2005). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: prática docente, formação de professores, formação docente, estágio supervisionado e avaliação. Professora da Universidade Federal do Piauí — UFPI.  

Antonia Maria Cardoso e Silva , Universidade Estadual do Maranhão- UEMA

Mestre em Ciências da Educação pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (2013), validado pela Universidade de Uberaba/UNIUBE (2019). Pedagoga pela Universidade Estadual do Maranhão (1999). Especialista em Supervisão Escolar/UESPI, Especialista em Metodologia do Ensino Superior/UEMA, Especialista Gestão Escolar/UFMA, Especialista em Gestão Educacional/FATIN e Especialista em Filosofia, Sociologia e Religião/IESF. Professora Substituta da Universidade Estadual do Maranhão/UEMA, Professora de Escola Municipal? SEMECT em Caxias/MA, Professora Horista da Faculdade do Vale do Itapecuru/ FAI e supervisora do estágio supervisionado no IFMA. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Ensino Aprendizagem, Avaliação, Leitura, Lúdico, Educação Infantil, Ensino Fundamental, Formação Continuada, Práticas Pedagógicas, Tecnologias da Comunicação e da Informação, Formação de Professores, Gestão Escolar, Gestão para Resultados, Supervisão Escolar, Planejamento Educacional e Práticas Inovadoras 

Published

2023-06-02

How to Cite

Silva Júnior, D. R. da, Lima, M. D. F., & Silva , A. M. C. e. (2023). EDUCATIONAL GAMES IN CHILDHOOD EDUCATION AND ITS RELATIONS WITH CHILDREN’S DEVELOPMENT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(5), 3274–3284. https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.10116