THE IMPORTANCE OF THE USE OF PLAY: GAMES IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS OF MATHEMATICS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Ijosiel Mendes Faculdade FUTURA
  • Ana Lúcia Silva de Lima Faculdade FUTURA
  • Erica Iara Fernandes Faculdade FUTURA 
  • Elimeire Alves de Oliveira Faculdade FUTURA
  • Kelly Brambilla Kolano Nicolau Faculdade FUTURA
  • Márcia Regina de Biazi Seba Faculdade FUTURA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.10037

Keywords:

Ludicity. Games. Mathematics.

Abstract

Mathematics has always been seen as a subject that terrifies people, and this fear, which has been passed down from generation to generation, has made the teaching process of this curricular component even more difficult. In this sense, the general objective of this work is to analyze the importance of ludic activities – games and games – in the process of teaching and learning Mathematics, as pedagogical resources that make it more enjoyable, in order to contribute to the integral development of students. This article has as its method the basic research, with exploratory objectives, through a bibliographical procedure and survey, through a questionnaire applied to the teachers of the public teaching network of a municipality in the northwest of São Paulo. According to its results, it is concluded that ludicity cannot be seen only as a form of fun disconnected from learning, but rather as a fundamentally important tool to encourage children to study any area of knowledge, especially the Mathematics curricular component.

Author Biographies

Ijosiel Mendes, Faculdade FUTURA

Docente nos Cursos de Administração e Pedagogia da Faculdade FUTURA. Graduado em Matemática, (UNIFEV), Especialista em Matemática (UNICAMP), Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR), Mestre em Matemática (UNESP). 

Ana Lúcia Silva de Lima, Faculdade FUTURA

Graduada em Pedagogia (Faculdade FUTURA). 

Erica Iara Fernandes, Faculdade FUTURA 

Graduada em Pedagogia pela Faculdade FUTURA.

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade FUTURA

Docente e Coordenadora do Curso de Pedagogia na Faculdade FUTURA. Graduada em Direito (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Letras (UNIFEV) Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP). Mestre em Ensino e Processos Formativos (UNESP). 

Kelly Brambilla Kolano Nicolau, Faculdade FUTURA

Docente do Curso de Pedagogia na Faculdade FUTURA.  Graduada em Administração de Empresas (Faculdades Integradas Toledo de Araçatuba). Graduada em Letras (Dom Bosco). Graduação em Pedagogia (Faculdades Integradas Urubupungá) Licenciada em Ciências Sociais (Universidade Metropolitana de Santos). Pós-graduação "Lato Sensu" em Gestão de Marketing e Recursos Humanos (Centro Universitário de Votuporanga). 

Márcia Regina de Biazi Seba, Faculdade FUTURA

Docente no Curso de Pedagogia da Faculdade FUTURA- Votuporanga-SP. Graduada em Letras (Faculdade de Ciências e Letras de Votuporanga). Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Jales. Especialista em Produção, Análise e Interpretação de Textos (Faculdade de Ciências e Letras de Votuporanga). Especialista em Educação (USP). 

Published

2023-06-01

How to Cite

Mendes, I., Lima, A. L. S. de, Fernandes, E. I., Oliveira, E. A. de, Nicolau, K. B. K., & Seba, M. R. de B. (2023). THE IMPORTANCE OF THE USE OF PLAY: GAMES IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS OF MATHEMATICS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(5), 2728–2747. https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.10037