THE TOWER OF HANOI GAME AS A MEDIATING TOOL IN TEACHING POWERS: A STUDY WITH STUDENTS OF THE 6TH YEAR OF FUNDAMENTAL EDUCATION LEVEL II

Authors

  • Carlos Alberto Ribeiro Assessoria e Consultoria Educacional
  • Afonso Ribeiro Damasceno Neto Assessoria e Consultoria Educacional
  • Iris Neles Silva Assessoria e Consultoria Educacional
  • Lucineide Silva de Lima Assessoria e Consultoria Educacional
  • Maria José Monteiro Dantas Assessoria e Consultoria Educacional
  • Vania Duarte da Silva Assessoria e Consultoria Educacional 

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.10019

Keywords:

Mathematics. Game. Learning. Tower of Hanoi. Teaching.

Abstract

Mathematics has played an extremely important role in the lives of individuals since its beginnings, helping man to understand all areas of his life. Nowadays, mathematics has improved and found other ways to provide knowledge, whether through technology, classes, but also in games, which is the subject of this academic work, to show how the game Tower of Hanoi can be a mediating tool in teaching of powers for elementary school students. In this article, we tried to see a way to fix the content with the aid of the game, since the objective was to facilitate students' learning. For data collection, observations, image records and recording of relevant situations were used in a logbook, which is a notebook or folder in which the student records the steps he takes in the development of a project. The results presented show that it is possible to arouse interest in mathematics using the game mentioned as a methodological resource.

Author Biographies

Carlos Alberto Ribeiro, Assessoria e Consultoria Educacional

Professor do Ensino Básico do seletivo da Prefeitura do Natal/RN (SME) e Professor do Ensino Básico do seletivo do Estado/RN (SEEC/RN) Graduado em Licenciatura em Matemática pela UFERSA 2014.1 Graduado em Licenciatura em Computação pela UFERSA 2018.1 Graduado em Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade IBRA de Brasília- FIBRAS (Credenciada pela Portaria nº 822 de 14/10/2020). Pós-graduado em Práticas Assertivas em Gestão da Educação Profissional Integrada à Educação de Jovens e Adultos (EJA) pelo IFRN  2019/1 Pós-graduado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo IFRN 2019.2 Pós-graduado em Tecnologia em Educação pela Faculdade IBRA de Tecnologia – FITEC – (Portaria nº 1.096 de 03/09/2008) – D.O.U de 04/09/2008).  Mestrando em Ciência da Educação.

Afonso Ribeiro Damasceno Neto, Assessoria e Consultoria Educacional

Graduado em Física licenciatura pela UFRN 2002/2005 Professor efetivo do Estado RN e Município Parnamirim Mestre em Ciências da educação Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional.

Iris Neles Silva, Assessoria e Consultoria Educacional

Graduada em Letras Português UFRN 1986/1990 Professora efetiva do Estado RN Pós-graduada em Gestão escolar com coordenação pedagógica Pós-graduada em Psicopedagogia Pós-graduada em Educação especial  Pós-graduada em Educação Infantil Pós-graduanda em Educação e novas tecnologias Mestra em Ciências da educação Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional. 

 

Lucineide Silva de Lima, Assessoria e Consultoria Educacional

Graduada em pedagogia – UNINASSAU 2006/2010 Professora contratada São Jose de Mipibu. Pós-graduada em Psicopedagogia Pós-graduada em Educação e desenvolvimento em políticas educativas. Pós-graduanda em Libras Mestra em Ciências da educação. Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional.

Maria José Monteiro Dantas, Assessoria e Consultoria Educacional

Graduada em Filosofia da Educação -UVA (Universidade Estadual Vale do Acaraú) - conclusão ano 2004. Pós-graduada em Psicopedagogia Pós-graduada em Docência do Ensino Superior Mestra em Ciências da educaçãoDoutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional. 

Vania Duarte da Silva, Assessoria e Consultoria Educacional 

Graduada em Pedagogia pela UFRN Professora efetiva do Município Baía Formosa. Pós-graduada em coordenação pedagógica pela FAL – Faculdade Alencarina de Sobral.  Mestra em educação ESL – Instituto Superior de Educação Doutoranda em Ciências da educação pela ESL-Assessoria e Consultoria Educacional 

Published

2023-05-31

How to Cite

Ribeiro, C. A., Damasceno Neto, A. R., Silva, I. N., Lima, L. S. de, Dantas, M. J. M., & Silva, V. D. da. (2023). THE TOWER OF HANOI GAME AS A MEDIATING TOOL IN TEACHING POWERS: A STUDY WITH STUDENTS OF THE 6TH YEAR OF FUNDAMENTAL EDUCATION LEVEL II. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(5), 2710– 2710. https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.10019