INCLUSION AND EMPATHY AT SCHOOL: THE CHALLENGES FACED BY CHILDREN WITH AUTISM AND ADHD IN THE FACE OF BULLYING

Authors

  • Viviane Cristina de Souza Faculdade Futura
  • Ariane Nogueira de Lima UNIFAVENI
  • Elimeire Alves de Oliveira Faculdade Futura
  • Tiago Moreno Lopes Roberto UNIRP
  • Suéllen Danúbia da Silva Faculdade Futura
  • Ijosiel Mendes Faculdade Futura

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23245

Keywords:

School Inclusion. Autism. ADHD. Bullying. Empathy.

Abstract

School inclusion is a right guaranteed by law, but it still faces numerous challenges in the daily practice of Brazilian schools. Children with autism and ADHD, often marked by difficulties in socialization and behavior, become targets of exclusion and bullying, both by peers and, often, due to a lack of understanding by educators themselves. This article aims to reflect on the challenges faced by these children in the school environment, highlighting the importance of empathy, teacher training, and inclusive pedagogical practices that promote respect and acceptance. The research is qualitative, based on a bibliographic review, and is grounded in authors who discuss inclusion, prejudice, and interpersonal relationships in the educational context. The results indicate that, despite advances in public policies, there is still a significant gap between the theory of inclusion and its implementation in schools. It is concluded that empathy and raising awareness in the school community are essential tools to combat bullying and build a truly inclusive educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Cristina de Souza, Faculdade Futura

Graduanda em Licenciatura em Pedagogia - Faculdade Futura.

Ariane Nogueira de Lima, UNIFAVENI

Tecnóloga em Gestão de Recursos Humanos, Bacharel em Administração e Pós-graduada em Departamento pessoal e relações trabalhistas pelo Centro Universitário Faveni – UNIFAVENI.

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no Curso de Pedagogia na Faculdade Futura de Votuporanga. Mestre em Ensino e Processos Formativos (UNESP). Especialista em Gestão Escolar. Graduada em Letras. Graduada em Pedagogia. Graduada em Direito. 

Tiago Moreno Lopes Roberto , UNIRP

Graduado em Psicologia; Licenciado em Pedagogia; Mestre em Psicologia da Saúde; Doutor em Ciências da Saúde (FAMERP); Especialista em Saúde Mental; Especialista em ABA; Gestor de Políticas Acadêmicas (FUTURA); Docente no Curso de Psicologia (UNIRP).

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

Docente no Curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Ciências Contábeis, Graduada em Administração; Graduanda em Pedagogia; Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos, Mestre em Administração (UNIMEP).

Ijosiel Mendes, Faculdade Futura

Docente no Curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduado em Matemática, Especialista em Matemática, Especialista em Matemática no Ensino Médio, Mestre em Matemática (UNESP)

Published

2025-12-13

How to Cite

Souza, V. C. de, Lima, A. N. de, Oliveira, E. A. de, Roberto , T. M. L., Silva, S. D. da, & Mendes, I. (2025). INCLUSION AND EMPATHY AT SCHOOL: THE CHALLENGES FACED BY CHILDREN WITH AUTISM AND ADHD IN THE FACE OF BULLYING. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(12), 5190–5200. https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23245