PSYCHOSOCIAL INTERVENTION THROUGH GROUP DYNAMICS WORKSHOP ON DATING IN ADOLESCENCE: EXPERIENCE REPORT

Authors

  • José Orlando da Silva Queiroz UNAMA
  • Quézia Monteiro Pereira FASU
  • Efeson Rego Valério UNAMA
  • Luiz Carlos Gomes Sousa da Silva UNAMA
  • Fabiana Moraes Chaves UNAMA
  • Naiana Ribeiro Azevedo UNAMA
  • Joelma Jardim Monteiro Pereira UNAMA
  • Aurimar de Nazaré Cavalcante Balieiro UNAMA
  • Amanda Cristina Medeiros da Silva UFRA
  • Antônio Cosme Menezes Neto Fundação Santa Casa de Misericórdia do Pará
  • Sinandra Carvalho dos Santos Fernandes BIONORTE
  • Tiago Fernandes Pinheiro UFAM
  • Priscilla Andrade Silva UFRA
  • Elenson Gleison de Souza Medeiros UNAMA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.21371

Keywords:

Reflections. Experience. Psychology

Abstract

This experience report is the product of a practical activity in the Psychology of Education course at a private university in the state of Pará. It was conducted by six students, a professor from the 6th semester of the Psychology course, and a psychologist. The workshop aimed to promote group dynamics activities with 8th-semester students, aged 12 to 14, from a public elementary school in Belém, Pará. The objective of the workshop was to raise awareness, encourage reflection, and foster discussion about the interpersonal, affective, and social relationships inherent to this stage of human development. This was in response to a request from the school administration to address this topic, aiming to promote cross-curricular discussions encompassing social, emotional, and self-awareness issues. Thus, the first part of the activity involved a dialogical and participatory approach to the theme of dating in adolescence. Following this, a workshop consisting of two activities was adopted: "Letters from the Heart" and "Balloon Activity," which constituted the second part of the workshop. The third part was marked by the closing of the activity, with the distribution of gifts and treats as a gesture of affection and gratitude. The proposal aimed to facilitate reflections on interpersonal, affective, and social relationships in the school environment and in the personal lives of students in adolescence, and therefore dialogue and participation were fundamental for the activity to be successful. To this end, the dynamics and collective activities allowed for interaction among the students, with exchanges of experiences, joint construction of knowledge, and questions about the subject that is part of the students' reality. This experience provides an opportunity to integrate theory and practice, bringing the professional practice of Psychology closer to contemporary demands in the school context, as well as contributing to the critical and civic education of the students involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Orlando da Silva Queiroz, UNAMA

Estudante de Graduação em Psicologia. Universidade da Amazônia - UNAMA.

Quézia Monteiro Pereira, FASU

Especialização em Psicologia da Saúde e em Gestalt Terapia. Faculdade Unigrande – FASU.

Efeson Rego Valério, UNAMA

Estudante de Graduação em Psicologia. Universidade da Amazônia - UNAMA.

Luiz Carlos Gomes Sousa da Silva, UNAMA

Estudante de Graduação em Psicologia. Universidade da Amazônia - UNAMA.

Fabiana Moraes Chaves, UNAMA

Estudante de Graduação em Psicologia. Universidade da Amazônia - UNAMA.

Naiana Ribeiro Azevedo, UNAMA

Estudante de Graduação em Psicologia. Universidade da Amazônia - UNAMA.

Joelma Jardim Monteiro Pereira, UNAMA

Estudante de Graduação em Psicologia. Universidade da Amazônia - UNAMA.

Aurimar de Nazaré Cavalcante Balieiro, UNAMA

Estudante de Graduação em Psicologia. Universidade da Amazônia - UNAMA.

Amanda Cristina Medeiros da Silva, UFRA

Especialização em Gestão Contábil. Universidade Federal Rural da Amazônia – UFRA.

Antônio Cosme Menezes Neto, Fundação Santa Casa de Misericórdia do Pará

Especialização em Clínica Psicológica Abordagem Psicanalítica. Fundação Santa Casa de Misericórdia do Pará.

Sinandra Carvalho dos Santos Fernandes, BIONORTE

Doutoranda em Biodiversidade e Biotecnologia. Universidade Estadual do Maranhão - UEMA- BIONORTE.

Tiago Fernandes Pinheiro, UFAM

Mestrado em Ciências Florestais e Ambientais. Universidade Federal do Amazonas - UFAM.

Priscilla Andrade Silva, UFRA

Doutorado em Agronomia. Universidade Federal Rural da Amazônia – UFRA.

Elenson Gleison de Souza Medeiros, UNAMA

Doutorado em Psicologia. Universidade da Amazônia – UNAMA.

Published

2025-11-30

How to Cite

Queiroz, J. O. da S., Pereira, Q. M., Valério, E. R., Silva, L. C. G. S. da, Chaves, F. M., Azevedo, N. R., … Medeiros, E. G. de S. (2025). PSYCHOSOCIAL INTERVENTION THROUGH GROUP DYNAMICS WORKSHOP ON DATING IN ADOLESCENCE: EXPERIENCE REPORT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(11), 9933–9944. https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.21371