THEORY AND PRACTICE IN RURAL EDUCATION: A LINGUISTIC AND LITERARY ANALYSIS OF THE TEACHING EXPERIENCE IN TEACHING INTERNSHIP II (HIGH SCHOOL)

Authors

  • Edrely Ferreira Calderaro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará
  • Débora Cristina Castro Duarte Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle
  • Guilherme da Silva Mota Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle
  • Lara Cibelly Porto da Silva Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle
  • Marcos Douglas de Castro Sampaio Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle
  • Priscila Morais de Lima Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle
  • Cleidison Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18796

Keywords:

Regency. Dissertation. Practice. Theory. Teaching.

Abstract

This article explores the experience of supervised internship in the Bachelor's Degree in Rural Education, and highlights the importance of integrating theory and practice in teacher training, emphasizing the relevance of the internship as an opportunity for immersion in the educational reality. The research was conducted at the Jader Barbalho State School in Santarém, Pará, involving students from the 1st to the 3rd year of high school. The methodology adopted focused on the production of argumentative essays, with the theme “Programa Pé-de-meia”, a financial incentive from the federal government to keep students in schools. The analysis of the students' texts revealed challenges in structuring, arguing, and using language, highlighting the need for and understanding of the theme. Therefore, it contributes to and discusses the importance of students' textual production as a tool for assessing their skills in articulating ideas and writing, as well as understanding teacher training in the context of rural education, highlighting the importance of pedagogical practice combined with theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edrely Ferreira Calderaro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Graduanda em Licenciatura em Educação do Campo. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará-Campus Santarém. 

Débora Cristina Castro Duarte, Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle

Estudante do Ensino Médio. Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle, Barbalho. 

Guilherme da Silva Mota, Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle

Estudante do Ensino Médio. Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle, Barbalho. 

Lara Cibelly Porto da Silva, Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle

Estudante do Ensino Médio. Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle Barbalho. 

Marcos Douglas de Castro Sampaio, Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle

Estudante do Ensino Médio. Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle Barbalho. 

Priscila Morais de Lima, Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle

Estudante do Ensino Médio. Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Jader Fontenelle, Barbalho. 

Cleidison Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Doutor em Educação – professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará-Campus Santarém. 

Published

2025-04-14

How to Cite

Calderaro, E. F., Duarte, D. C. C., Mota, G. da S., Silva, L. C. P. da, Sampaio, M. D. de C., Lima, P. M. de, & Santos, C. (2025). THEORY AND PRACTICE IN RURAL EDUCATION: A LINGUISTIC AND LITERARY ANALYSIS OF THE TEACHING EXPERIENCE IN TEACHING INTERNSHIP II (HIGH SCHOOL). Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(4), 2031–2039. https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18796