HUMAN RIGHTS, EDUCATION AND LGBT CITIZENSHIP: AN ANALYSIS OF ACTIONS AND PROGRAMS IN THE STATE OF CEARÁ

Authors

  • Gilney Matos Mota UNIASSELVI
  • Marcel Pereira Pordeus Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i1.8314

Keywords:

Gender. Sexuality. LGBT population. Education. Human rights.

Abstract

This article is an excerpt from my doctoral thesis, with some scientific updates. In this sense, this theme is part of a problematic context for the LGBTQIAP+ community, in which discrimination, prejudice and the deficit in public policies that recognize, respect and praise the LGBT community is a factor that affects human rights, education and citizenship of that group. In this vein, in a democratic country, governed by the Brazilian constitution, it is unacceptable that there is intolerance and violence in relation to social, material, cultural and gender identity differences, since Brazil is a country of mixed race and that it harbors diversity in all aspects. aspects, whether they are linked to habits or the environment itself, however, injustice and inequality are a challenge faced by the LGBT community and other intersectional groups, since economic disparity favors a minority that holds a large part of the country's wealth and maintains some in the state of extreme poverty, who face an economic crisis, which in turn is linked to the lack of employment opportunities, which causes violence, marginality, malnutrition and a very low educational level, which are expressions of a chaotic administration of public resources.

Author Biographies

Gilney Matos Mota, UNIASSELVI

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri (2008), sendo este bolsista da FUNCAP (Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico); Especialização em Gestão Escolar pela Universidade Vale do Acaraú (UVA) e Gestão Escolar pela FIP;  Mestrado em Ciências da Educação - Universidad Interamericana (2016) e Doutor em Ciências da Educação - Universidad Interamericana (2019). Foi aluno do Programa de Pesquisador de Pós-Doutorado (PPPD) Universidad Interamericana . Atualmente é efetivo - Analista em Gestão Escolar da Secretaria de Educação de Pernambuco, convidado do Instituto de Ensino Superior de Minas Gerais, professor convidado da Faculdade Kurios- FAK até 2018, e efetivo da Prefeitura Municipal de Crato. Atualmente professor convidado do Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Tem experiência nas áreas de Educação, com ênfase em Avaliação de Sistemas, Instituições, Planos e Programas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: Avaliação, Formação Continuada, AEE, Inclusão e Diversidade. 

Marcel Pereira Pordeus, Universidade Estadual do Ceará

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) - Conceito 4 CAPES. Mestre em Planejamento e Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduado em Letras: Português / Literaturas pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Foi bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), com projetos voltados para a Linguística de texto e Análise do Discurso Crítico (ADC). Membro do GETEME/PPGL (Gêneros Textuais: Perspectivas Teóricas e Metodológicas) da Universidade Federal do Ceará. Pesquisador Associado do Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura - CLAEC, com o estudo das Teorias e Métodos das Ciências Humanas e Sociais. Foi bolsista de Iniciação Científica do CLAEC/Fundação Araucária, com desenvolvimento do estudo: (Re)Configurações socioculturais em tempos de pandemia: práxis reflexiva sobre o Estado do Paraná/PR.

 

Published

2023-01-31

How to Cite

Mota, G. M. ., & Pordeus, M. P. . (2023). HUMAN RIGHTS, EDUCATION AND LGBT CITIZENSHIP: AN ANALYSIS OF ACTIONS AND PROGRAMS IN THE STATE OF CEARÁ. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(1), 819–836. https://doi.org/10.51891/rease.v9i1.8314