OS DESAFIOS DO ENSINO- APRENDIZAGEM DAS ESCOLAS PÚBLICAS NO PERÍODO PÓS-PANDÊMICO: QUAL O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR?

Authors

  • José Antônio Gutemberg Mineiro Professor efetivo da Rede Municipal de Educação do Município de Santa Cruz do Capibaribe-PE
  • Hélio Samuel Monteiro Nário UFPE
  • Lucivaldo Alves Ferreira Instituto Federal de Educação IFPB

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3641

Keywords:

Teaching learning. School management. Public schools. Post pandemic. Pandemic.

Abstract

This article is a case study based on the observation of the consequences left by the pandemic in the educational sphere.  Through interviews carried out with professionals from the public education system in Santa Cruz do Capibaribe, the situation found by the entire school community in the post pandemic period was assessed and, given the above, it was pointed out what measures to be taken to portray the damages found. .  Data analysis was based on the analysis of the collected content.  The results show that the school manager already sees the challenges of the new demands, aiming to join forces using a joint task force in support of the objectives and emphasizing that the effective participation of the family in the school environment is essential to achieve the desired goal. 

Author Biographies

José Antônio Gutemberg Mineiro, Professor efetivo da Rede Municipal de Educação do Município de Santa Cruz do Capibaribe-PE

Professor efetivo da Rede Municipal de Educação do Município de Santa Cruz do Capibaribe-PE; Pedagogo efetivo do CREAS do Município de Monteiro-PB, Coordenador Pedagógico Municipal da Secretaria de Educação do Município de Jataúba; Graduado em Pedagogia pela UVA - Universidade do Vale do Acaraú;, Pós-graduando(a) em Gestão e Supervisão Escolar – Centro de Ensino Superior Santa Cruz - CESAC. E-mail: professorgutembergmineiro@gmail.com

Hélio Samuel Monteiro Nário, UFPE

Formação em pedagogia pela UFPE de Garanhuns; Pós graduação institucional e clínico pela FIP universidade de Patos; Gestor na Escola Municipal Águida Amâncio entre 2017 a 2020; Pós-graduando(a) em Gestão e Supervisão Escolar – Centro de Ensino Superior Santa Cruz – CESAC. E-mail: samuelmonteiro15@hotmail.com

 

Lucivaldo Alves Ferreira, Instituto Federal de Educação IFPB

Mestrando pelo programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica. Especialização em Enfermagem do trabalho pela Universidade Cândido Mendes conclusão ano de 2016; Atua como técnico administrativo desde 2010 no Instituto Federal de Educação IFPB - Campus Monteiro. (Profept). Graduado em Enfermagem pela União de Ensino Superior de Campina Grande (2013); E-mail:  lucivaldo.ferreira@ifpb.edu.br.

Published

2022-01-07

How to Cite

Mineiro, J. A. G. ., Nário, H. S. M. ., & Ferreira, L. A. . (2022). OS DESAFIOS DO ENSINO- APRENDIZAGEM DAS ESCOLAS PÚBLICAS NO PERÍODO PÓS-PANDÊMICO: QUAL O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR?. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(12), 1715–1721. https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3641