LEARNING OBJECTS FOR TEACHING REPETITIVE AND RECURSIVE SEQUENCES IN THE EARLY GRADES

Authors

  • Italândia Ferreira de Azevedo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará
  • Renata Teófilo de Sousa Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará
  • Monaliza de Azevedo Silva Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA
  • Francisco Régis Vieira Alves Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i4.965

Keywords:

Learning objects, Repetitive and recursive sequences, Mathematics teaching.

Abstract

ABSTRACT : The present work presents a didactic proposal for the teaching of Numerical Sequences in the early years of Elementary School, using Learning Objects (OAs). The objective is to present the use of two Learning Objects that approach concepts of repetitive and recursive sequences, as a way to assist the planning of the mathematics teacher in the early years. The methodology of this work had a qualitative approach of the exploratory type, in which a mapping of some Learning Objects of the repository Digital Media for Mathematics (MDMat) of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) was carried out, due to its free access by the academic community, as well as its possibility of reproduction by other researchers and teachers of Basic Education. This repository presents OAs with great potential to leverage students' algebraic thinking through the development of their logical and geometric reasoning. It is expected to contribute to teaching planning with regard to the construction of effective learning through the implementation of digital technologies in Mathematics Education. It is intended, posteriori, to investigate other types of OAs and carry out training aimed at teachers of the early years of Elementary School in the city of Fortaleza - CE, seeking to validate such resources as a didactic proposal.

 

 

Author Biographies

Italândia Ferreira de Azevedo, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará

Mestra em Ensino de Matemática pelo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará (IFCE). Professora da rede estadual de ensino do Ceará – EEEP Joaquim Moreira de Sousa. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4684-5397.

Renata Teófilo de Sousa, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática – IFCE campus Fortaleza. Especialista em Ensino de Matemática  - UVA, Qualificação em Ensino de Matemática no Estado do Ceará  - UFC. Pós-graduada em Didática e Metodologias Ativas na aprendizagem e MBA em Gestão Escolar - UniAmérica. Professora da Secretaria de Educação Básica do Estado do Ceará – EEEP Professora Lysia Pimentel Gomes Sampaio Sales. Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará.  ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5507-2691

Monaliza de Azevedo Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA

Graduanda em Pedagogia. Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA.

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista de produtividade do CNPQ – PQ2. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática do IFCE, Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Ceará. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação Profissional Tecnológica. Professor titular do IFCE - departamento de Matemática e Física. Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará. Líder do Grupo de Pesquisa CNPQ Ensino de Ciências e Matemática. Coordenador acadêmico do Doutorado em rede RENOEN,  polo IFCE. Página pessoal: https://ifce.academia.edu/RegisFrancisco/Journal-Articles. Endereço para correspondência: Avenida Treze de Maio, 2081, 60040-215, Fortaleza, Ceará, Brasil. E-mail: fregis@ifce.edu.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3710-156.

Published

2021-04-30

How to Cite

Azevedo, I. F. de ., Sousa, R. T. de ., Silva, M. de A. ., & Alves, F. R. V. . (2021). LEARNING OBJECTS FOR TEACHING REPETITIVE AND RECURSIVE SEQUENCES IN THE EARLY GRADES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(4), 271–283. https://doi.org/10.51891/rease.v7i4.965