MOTOR LEVEL OF STUDENTS IN A SCHOOL IN THE RURAL AREA OF THE MUNICIPALITY OF PICOS-PI

Authors

  • Ana Kariele da Silva Santos Universidade Estadual do Piauí – UESPI
  • Edênia Raquel Barros Bezerra de Moura Universidade Estadual do Pernambuco- UPE
  • Nélida Amorim da Silva Universidade Estadual do Piauí – UESPI
  • Glauber Castelo Branco Silva Universidade Estadual do Piauí-UESPI
  • Luciano Silva Figueiredo Universidade Estadual do Piauí – UESPI
  • Renata Louise Ferreira Lemos Universidade Estadual do Piauí – UESPI

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i4.944

Keywords:

Child Development. Motor skills. School Performance. Psychomotricity. Elements of Motor Learning.

Abstract

The study aimed to characterize the motor development of students between 4 and 7 years old, by applying educational tests in a municipal public school in the city of Picos-PI. This is an observational, cross-sectional study, conducted at U. E. Helvídio Nunes de Barros, in the village of Fátima do Piauí, with 60 children, according to the inclusion criteria. The students underwent psychomotor tests, according to Rosa Neto's EDM (2015), in order to stimulate their motor development through recreational activities, through stimulation of fine and global motor skills, balance, body scheme, spatial and temporal organization and laterality. After the tests, it was observed that most students are within normal range, with the psychomotor element of spatial organization having the best performance among the evaluated, while the fine motricity presented the lowest performance. In this sense, playing is scarce in the lives of children, being perceived by the absence of a favorable environment for the practice, so they were provided a pleasant moment with the psychomotor tests.

Author Biographies

Ana Kariele da Silva Santos, Universidade Estadual do Piauí – UESPI

Graduada em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual do Piauí – UESPI/Picos. Monitora do Programa Mais Educação da Secretaria Municipal de Educação de Picos-PI. Email: anakarielesantos@gmail.com

Edênia Raquel Barros Bezerra de Moura, Universidade Estadual do Pernambuco- UPE

Especialista em Saúde Pública com Ênfase na Estratégia de Saúde da Família pelo Instituto de Educação Superior Raimundo Sá – Picos/PI. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares pela Universidade Estadual do Pernambuco –UPE/Petrolina. Professora do quadro efetivo no Curso de Licenciatura em Educação Física na Universidade Estadual do Piauí – UESPI/Picos. Email: edeniaraquel@pcs.uespi.br

Nélida Amorim da Silva , Universidade Estadual do Piauí – UESPI

Mestre em Educação Física pela Universidade de Brasília – UnB. Doutoranda em Engenharia Biomédica pela Universidade Brasil. Professora do quadro efetivo no Curso de Licenciatura em Educação Física na Universidade Estadual do Piauí – UESPI/Picos.  Email: nelida@pcs.uespi.br.

Glauber Castelo Branco Silva, Universidade Estadual do Piauí-UESPI

Doutor em Educação Física pela Universidade Católica de Brasília, Brasil.  Professor do quadro efetivo no Curso de Licenciatura em Educação Física na Universidade Estadual do Piauí – UESPI/Picos. Email: glaubercastelobsilva@hotmail.com

Luciano Silva Figueiredo, Universidade Estadual do Piauí – UESPI

Doutor em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil. Professor permanente junto ao Mestrado Profissionalizante em Ensino de Biologia (PROFBIO). Colaborador no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente (TROPEN) na Universidade Federal do Piauí. Professor do quadro efetivo no Curso de Bacharelado em Ciências Biológicas na Universidade Estadual do Piauí – UESPI/Picos. Email: lucfigueireddo@uol.com.br

Renata Louise Ferreira Lemos, Universidade Estadual do Piauí – UESPI

Especialista em Nutrição Clínica e Funcional pelo Centro Universitário Santo Agostinho - UNIFSA.

Especialista em Desporto Escolar pelo Instituto Federal do Piauí – IFPI.  Professora do quadro efetivo no Curso de Licenciatura em Educação Física na Universidade Estadual do Piauí – UESPI/Picos. 

Email; renatalouise@pcs.uespi.br.

Published

2021-04-30

How to Cite

Santos, A. K. da S. ., Moura, E. R. B. B. de ., Silva , N. A. da ., Silva, G. C. B. ., Figueiredo, L. S. ., & Lemos, R. L. F. . (2021). MOTOR LEVEL OF STUDENTS IN A SCHOOL IN THE RURAL AREA OF THE MUNICIPALITY OF PICOS-PI. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(4), 68– 85. https://doi.org/10.51891/rease.v7i4.944