THE NUCLEATION PROCESS OF MULTI-SERIADAS SCHOOLS IN BRAZIL: A LOOK AT SOME STUDIES

Authors

  • Rony Von de Jesus Santos Universidade Federal de Rondônia –Campus  de  Rolim  de  Moura
  • Sérgio Candido Gouveia Neto Universidade Estadual Paulista
  • Cristiane Talita Gromann de Gouveia Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.8717

Keywords:

Education. Multigrade Schools. Nucleation.

Abstract

This paper presents a bibliographical research that aimed to analyze the process of nucleation of multigrade schools in Brazil. It is a Systematic Literature Review, state of the art in which it reflects on the closing of these schools (multisseriadas). The bank of theses and dissertations of CAPES was chosen. A set of descriptors and search criteria was defined. Ten publications were selected, of which, after selective reading, were included for final analysis. The results show that this issue happened in all the studied states, the school closing process occurred in a vertical way with the ideological use of the state.

Author Biographies

Rony Von de Jesus Santos, Universidade Federal de Rondônia –Campus  de  Rolim  de  Moura

Mestrado em Ensino de Ciências da Natureza pela Universidade Federal de Rondônia –Campus  de  Rolim  de  Moura.  Professor da Rede Municipal de Ariquemes -Rondônia. Grupo de Estudo e Pesquisa em História da Educação Matemática na Amazônia (GEPHEMA). 

Sérgio Candido Gouveia Neto, Universidade Estadual Paulista

Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista.  Professor da Universidade Federal de Rondônia –Campus de Vilhena. Grupo de Estudo e Pesquisa em História da Educação Matemática na Amazônia (GEPHEMA).  

Cristiane Talita Gromann de Gouveia, Universidade Estadual Paulista

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista.  Professor da Universidade Federal de Rondônia –Campus de Vilhena. Grupo de Estudo e Pesquisa em História da Educação Matemática na Amazônia (GEPHEMA).  

Published

2023-03-31

How to Cite

Santos, R. V. de J. ., Gouveia Neto, S. C. ., & Gouveia, C. T. G. de . (2023). THE NUCLEATION PROCESS OF MULTI-SERIADAS SCHOOLS IN BRAZIL: A LOOK AT SOME STUDIES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(3), 130–147. https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.8717