A LOOK BEYOND THE EMPATHIC CONDITION IN PSYCHOANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i6.8426

Keywords:

Psychoanalysis. Clinical psychology. Transfer. Empathy.

Abstract

The main objective of this article is to encourage the psychoanalyst to look beyond the condition of empathy in the therapeutic setting, in order to reach a solid confidence of the patient in the process of positive transference to clinical management. To this end, a literary review was carried out on subjects of psychoanalysis theory, after analyzing the literature and synthesizing the localized references, it was possible to conclude that empathy can be considered a condition in the management of relationships in the clinic.

Author Biographies

Allyne Evellyn Freitas Gomes, UNINASSAU

Psicóloga Clínica, CRP 02/17920. Mestre em Psicología UFPE. Pós-graduada em Psicopedagogia UNIFACOL (2012). Psicanalista Clínica. Atendimentos online e presencial no derby, Recife e em Vitória de Santo Antão-PE. Professora Universitária UNINASSAU GRAÇAS-PE. Pós-graduada em Saúde Mental com ênfase em Psicanálise. Pós-graduada em Saúde Mental e Atenção Psicossocial. Pós-graduada em Atendimento Educacional Especializado – AEE. Pós-graduada em Psicanálise Clínica Freudiana. Pós-graduada em Psicologia Hospitalar. Suicidologista - Estudos sobre suicídio luto e automutilação. Pesquisadora em doenças Psicossomáticas. Psicóloga Escolar de escolas do estado de SP através do convênio de parceria da plataforma Psicologia Viva com o governo do estado de SP. Realiza atendimentos online e presencial particular e por plano de saúde. Perfil para atendimento online: https://perfil.psicologiaviva.com.br/allynepsO.

Ana Paula de Souza Barbosal, UNINASSAU

UNINASSAU - Graças Recife PE.

Sarah Thalita Bezerra Lacerda de Souza, UNINASSAU

UNINASSAU - Graças Recife PE.

Published

2023-07-10

How to Cite

Gomes, A. E. F., Barbosal, A. P. de S., & Souza, S. T. B. L. de. (2023). A LOOK BEYOND THE EMPATHIC CONDITION IN PSYCHOANALYSIS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(6), 2210–2223. https://doi.org/10.51891/rease.v9i6.8426