RESILIENCE AND TEACHING IN PANDEMIC TIMES

Authors

  • Silvia Regina Rosso Instituto Federal de Santa Catarina- IFSC- Campus Araranguá
  • Orimar Batista dos Reis Instituto Federal de Minas Gerais- IFMG- Campus Ouro Preto
  • Erivelto Luis de Souza Universidade Federal de São João Del Rey- UFSJ
  • Arquimedes Martins Góis Instituto Federal de Minas Gerais- IFMG

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i11.7665

Keywords:

Resilience. Pandemic. Remote teaching. Interpersonal relationships.

Abstract

Humanity's advances in the areas of technology and scientific research were not enough to prevent the emergence of a global epidemic caused by the Covid19 virus, causing a crisis that affected several sectors. There were human and material losses, and Education also faced many challenges in the face of this crisis. Due to the need for social distancing, schools started to use Remote Learning, through distance education, as a resource for posting and broadcasting classes, making teachers adapt to this new reality, reinventing themselves, becoming resilient. The theme of this research focuses on resilience, seeking to understand the behavior of teachers and students in these moments of tension, in order to maintain the best possible quality in the teaching-learning processes. It seeks to analyze the role of resilience in the practice of teachers in stressful situations, researching the impact of these changes on interpersonal relationships, due to the change from face-to-face classes to the format of virtual classes. Bibliographic sources were used as methodology and questionnaires were applied to teachers and students of the Metallurgy Technical Course at IFMG- Campus OuroPreto. It is concluded that the role of resilience in times of crisis is capable of promoting learning on the part of the teacher, as well as changes in the interpersonal relationships experienced by them, especially the role of Emotional Intelligence, helping them to reinvent themselves to meet new demands. After all, resilience is not a definitive state and how we face the crisis makes all the difference in how we react to it.

Author Biographies

Silvia Regina Rosso, Instituto Federal de Santa Catarina- IFSC- Campus Araranguá

Instituto Federal de Santa Catarina- IFSC- Campus Araranguá. Mestra em Educação, com ênfase em formação de professores, pela Universidad Del Norte (UNINORTE), Asunción, Paraguai. Especialista em Educação Científica e Tecnológica (IFSC). Especialista em Educação Infantil e Séries Iniciais e, em Orientação, Supervisão e Gestão Escolar e do Cuidado (UFSC). Atualmente é professora pedagoga efetiva da Prefeitura Municipal de Içara, com experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: currículo, emancipação humana, formação de professores, papel da universidade na formação.

Orimar Batista dos Reis, Instituto Federal de Minas Gerais- IFMG- Campus Ouro Preto

Instituto Federal de Minas Gerais- IFMG- Campus Ouro Preto. Doutorando em Engenharia de Materiais pela Redemat- (UFOP). Doutor em Educação, pela Universidad Americana de Asunción, Paraguai. Mestrado em Engenharia Ambiental (UFOP). Professor Titular do Instituto Federal de Minas Gerais- IFMG- Campus Ouro Preto, atuando nos cursos de Tecnologia em Gestão da Qualidade e Técnico em Metalurgia Nível Médio e Subsequente.  http://orcid.org/0000-0002-7596-6462 

Erivelto Luis de Souza, Universidade Federal de São João Del Rey- UFSJ

Universidade Federal de São João Del Rey- UFSJ- Campus Alto Paraopeba. Doutor em Engenharia de Materiais pela Redemat- Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Professor Adjunto, DE, na UFSJ, Campus Alto Paraopeba. É professor do curso de Mestrado em Inovação Tecnológica, PROFNIT. Tem experiência na área de Engenharia de Materiais e Metalúrgica, com ênfase em Equipamentos Metalúrgicos, atuando principalmente nos temas de resíduos siderúrgicos  https://orcid.org/0000-0003-3382-6987 .

Arquimedes Martins Góis, Instituto Federal de Minas Gerais- IFMG

Instituto Federal de Minas Gerais- IFMG- Campus Ouro Preto. Doutorando em Administração. Mestre em Administração pela Fundação Mineira de Educação e Cultura (FUMEC). Pós Graduação em Engenharia de Segurança do Trabalho (FUMEC). Graduado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). É professor do Instituto Federal de Minas Gerais- Campus Ouro Preto, atuando nos cursos de Tecnologia em Gestão da Qualidade e Técnico em Metalurgia Nível Médio e Subsequente.  

 

 

Published

2022-11-30

How to Cite

Rosso, S. R. ., Reis, O. B. dos ., Souza, E. L. de ., & Góis, A. M. . (2022). RESILIENCE AND TEACHING IN PANDEMIC TIMES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(11), 88–100. https://doi.org/10.51891/rease.v8i11.7665