PATHS FOR TEACHING MEDIATED BY DIGITAL TECHNOLOGIES

Authors

  • Silvia Goulart Ferreira Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ
  • Líbia Kicela Goulart Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro- Uenf
  • Dulce Helena Pontes-Ribeiro Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i11.7583

Keywords:

Teaching. Technology. Literacy. Multi-literacies.

Abstract

This article aims to present some of the changes that have become essential in teaching practice in relation to the teaching of the Portuguese language. Firstly, regarding the issue of literacy as a perspective of teaching reading and writing that goes beyond the mere junction of letters and syllables, and then, the multiliteracies that come to give voice to the literacies that have emerged with modern life. In addition, we present some digital literacies that can contribute to the development of essential skills for students to participate in the world. And, finally, the importance of using technologies as allies in the teaching and development of digitally literate students.

Author Biographies

Silvia Goulart Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ

Mestra em Língua Portuguesa (

). Pós-graduada em Docência do Ensino Superior (UniFS) e em Gestão Escolar. Graduada em Letras (UniFS) e em Pedagogia (UNIFAEL). Professora do Ensino Fundamental e Médio da rede Municipal e Estadual. Atualmente atua como Diretora Adjunta da rede Municipal. 

Líbia Kicela Goulart, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro- Uenf

Doutoranda em Sociologia Política da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (Uenf). Mestre em Ciências das Religiões (Unidas de Vitória/ES). Especialista em Processo Civil (PUC/MG). Graduada em Direito (Universidade Iguaçu, campus V) e em Serviço Social (UFF). Atua como advogada e também como professora do Centro Universitário UniRedentor/Afya (Itaperuna/RJ). 

Dulce Helena Pontes-Ribeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro- UFRJ

Doutora em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro — UFRJ. Mestra em Educação. Especialista em Língua Portuguesa e em Semiótica Discursiva. Graduada em Letras. Professora do Ensino Superior. Revisora de textos científicos, acadêmicos, TCC, livros e etc.

Published

2022-11-30

How to Cite

Ferreira, S. G. ., Goulart, L. K. ., & Pontes-Ribeiro, D. H. . (2022). PATHS FOR TEACHING MEDIATED BY DIGITAL TECHNOLOGIES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(11), 459–483. https://doi.org/10.51891/rease.v8i11.7583