PHYSICAL EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Claudiane Aparecida de Assunção Almeida Faculdades Integradas de Várzea Grande - FIAVEC
  • Dailze Luzia da Cruz Faculdade Invest de Ciências e Tecnologia
  • Edilaine Cristina da Silva Almeida Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso – IFMT
  • Leocy Galdino Junior Física e Psicomotricidade pela Faculdade São Vicente – FASVIPA
  • Olivia Andrea Dalla Rosa Yve Crithian Enber University
  • Zayra Carvalho Silva Faculdade Afirmativo

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i8.6844

Keywords:

Early Childhood Education. PE. Physical education teacher.

Abstract

 Early childhood education is the first stage of basic education, through which children begin their journey to formal education and begin to experience new learning that promotes psychomotor and social development, such as physical education. Therefore, the aim of this study is to discuss the importance of physical education in early childhood education. Bibliographic research with a qualitative approach was used. The results showed that, although physical education is a mandatory curriculum in basic education, it is not in early childhood education. In this context, the ethical, political and social responsibility of physical education teachers is important to demand compliance with the LDB, so that this important space for the cognitive, social and spiritual development of children is not lost.

Author Biographies

Claudiane Aparecida de Assunção Almeida, Faculdades Integradas de Várzea Grande - FIAVEC

Graduada em Pedagogia pela pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC, Especialista em Alfabetização e Educação Infantil pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande - FIAVEC.

Dailze Luzia da Cruz, Faculdade Invest de Ciências e Tecnologia

Graduada em Pedagogia pelo Instituto Cuiabano de Educação – ICE, Especialista em Educação Infantil e Séries Iniciais  pela Faculdade Invest de Ciências e Tecnologia.

Edilaine Cristina da Silva Almeida, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso – IFMT

Graduada em Engenharia Agrônoma pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Educação Integral pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Mestranda em Ensino pelo - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso – IFMT.

Leocy Galdino Junior, Física e Psicomotricidade pela Faculdade São Vicente – FASVIPA

Graduado em Educação Física pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Especialista em Educação Física e Psicomotricidade pela Faculdade São Vicente – FASVIPA.

Olivia Andrea Dalla Rosa, Yve Crithian Enber University

Graduada em Letras/Inglês pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Docência da Língua Inglesa pela FACIPAN, Mestre em Ciências da Educação pela Yve Crithian Enber University.

Zayra Carvalho Silva, Faculdade Afirmativo

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Gestão Escolar com Ênfase em Supervisão Escolar pela Faculdade Afirmativo.

Published

2022-09-26

How to Cite

Almeida, C. A. de A. ., Cruz, D. L. da ., Almeida, E. C. da S. ., Galdino Junior, L. ., Rosa, O. A. D. ., & Silva, Z. C. . (2022). PHYSICAL EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(8), 1360–1367. https://doi.org/10.51891/rease.v8i8.6844