CHILD EDUCATION AND THE DEVELOPMENT OF AUTONOMY

Authors

  • Jociane Modesto de Azevedo Faculdade Afirmativo
  • Joelma Auxiliadora Soares do Prado Varzeagradense de Ensino e Cultura – AVEC
  • Jocinira Souza Silva Instituto INVEST de Educação Consultoria e Assessoria
  • Josianny Aparecida da Costa Moraes Faculdade - FOCUS
  • Laura Yule de Alencar Alcântara Faculdade – FAIPE
  • Meire Lucia da Silva Souza Faculdades Integradas de Cuiabá - FIC

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i7.6445

Keywords:

Autonomy. Learning. Child education.

Abstract

This article proposes a retrospective study on children's autonomy in early childhood education. The research questions were: how children respond to stimuli and how teachers build this autonomy. For this, we carried out bibliographic research to understand what educators are doing to foster autonomy in children, not only to gain decision-making power, but to understand what is appropriate or correct to take into account when finding answers in the way of thinking and attributing solutions. On a theoretical basis, we turn to the contributions of Froebel's pedagogy, which concerns the "kindergarten" of autonomy in the context of early childhood education and the contribution of teachers to develop this autonomy in the construction of paths to develop autonomy in thinking. and in the field of individual and social education.

Author Biographies

Jociane Modesto de Azevedo, Faculdade Afirmativo

Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná – UNOPAR, Especialista em Educação Infantil pela Faculdade Afirmativo.

Joelma Auxiliadora Soares do Prado, Varzeagradense de Ensino e Cultura – AVEC

Graduada em Pedagogia pelas Faculdades Integradas Mato-Grossenses de Ciências Sociais e Humanas, Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pela Associação Varzeagradense de Ensino e Cultura – AVEC.

Jocinira Souza Silva, Instituto INVEST de Educação Consultoria e Assessoria

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Afirmativo, Especialista em Educação Infantil com Ênfase em Atendimento Educacional Especializado - AEE  Instituto INVEST de Educação Consultoria e Assessoria.

Josianny Aparecida da Costa Moraes, Faculdade - FOCUS

Graduação em Pedagogia pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande, Especialista em Educação Infantil pela Faculdade - FOCUS.

Laura Yule de Alencar Alcântara, Faculdade – FAIPE

Graduada em Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Educação Aplicada ao Transtorno do Espectro Autista pela Faculdade – FAIPE.

Meire Lucia da Silva Souza, Faculdades Integradas de Cuiabá - FIC

Graduada em Pedagogia para a Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Educação Infantil com Ênfase em Letramento pelas Faculdades Integradas de Cuiabá - FIC.

Published

2022-08-08

How to Cite

Azevedo, J. M. de ., Prado, J. A. S. do ., Silva, J. S. ., Moraes, J. A. da C. ., Alcântara, L. Y. de A. ., & Souza, M. L. da S. . (2022). CHILD EDUCATION AND THE DEVELOPMENT OF AUTONOMY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(7), 1389–1401. https://doi.org/10.51891/rease.v8i7.6445