PEDAGOGICAL RESIDENCE AND THE USE OF FANFIC FOR DIGITAL LETTERING IN BASIC EDUCATION

Authors

  • Jakson Queiroz Ramos Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB
  • Maristela Midlej Silva de Araújo Universidade Federal da Bahia- UFBA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i2.600

Keywords:

Digital media. Multi-tools. Technologies. Communication. Fanfic.

Abstract

The article aims to report the experience developed at the Federal University of Southern Bahia (UFSB), starting from the construction of the Pedagogical Residency Program (PRP) in the Course on Human and Social Sciences and Its Technologies. The theoretical basis of this presentation was inspired by the conception of “Multiliteracies and the New Technologies of Information and Communication in the reading and writing practices of Basic Education”, producing an innovative methodology for a didactic intervention with students from the 1st to the 3rd middle year of the Integrated Education Complex of Itabuna (CIEI), and thus describe the literacy practices of the diverse discursive genres, languages ​​and codes of these educational segments. Certifying the concept of reviewing teaching practices regarding the production of conventional text present in the school. This article is theoretically anchored in studies on literacies in Kleiman (2002, 2006 and 2007), on Multiliteracies in (Rojo 2009, 2013).

 

 

Author Biographies

Jakson Queiroz Ramos, Universidade Federal do Sul da Bahia - UFSB

Discente da Universidade Federal do Sul da Bahia, do curso de Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Humanas e Sociais e Suas Tecnologias. Licenciado em Pedagogia pela UNIME-Itabuna (Bolsista do Pro-Uni). Professor na rede particular de ensino da Educação Básica. Bolsista Residência Pedagógica/CAPES. E-mail: jakson.ramos@cja.ufsb.edu.br.

Maristela Midlej Silva de Araújo, Universidade Federal da Bahia- UFBA

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2014). Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2007). Especialista em Informática na Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1998). Especialista em Gestão e Planejamento de sistemas em EAD pela Universidade do Estado da Bahia (2004). Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Santa Cruz (1991). É docente da Universidade Federal do Sul da Bahia. Tem experiência na formação inicial e continuada de professores na área de Educação, com ênfase em Tecnologia na Educação, principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação online e cibercultura. Atuou como professora do Curso de Pedagogia para formação de professores em serviço PROAÇÃO UESC. Atuou como professora do Curso de Pedagogia da União Metropolitana de Educação e Cultura UNIME. Coordenou e foi docente do Módulo de Práticas Pedagógicas e TIC na especialização Tecnologias e Novas Educações da UFBA. Atuou na docência do Projeto Irecê/Tapiramutá - Curso de Formação de professores em serviço da Universidade Federal da Bahia. Foi docente do Núcleo de Tecnologia Educacional (estadual) e do Núcleo de Tecnologia Municipal - Itabuna-Ba.

Published

2021-02-27

How to Cite

Ramos, . J. Q. ., & Araújo, M. M. S. de. (2021). PEDAGOGICAL RESIDENCE AND THE USE OF FANFIC FOR DIGITAL LETTERING IN BASIC EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(2), 07. https://doi.org/10.51891/rease.v7i2.600