THE SCIENCE FAIR AS A PEDAGOGICAL PERSPECTIVE OF INTEGRATION BETWEEN BASIC EDUCATION AND MEDIUM LEVEL TECHNICAL EDUCATION

Authors

  • Fernanda de Oliveira Bottino Instituo Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz)
  • Mônica Mendes Caminha Murito Instituo Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz)
  • Tiago Savignon Cardoso Machado Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Rafael de Lima Bilio Universidade Federal Fluminense- UFF
  • Tainah Silva Galdino Instituto Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz)

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i6.5840

Keywords:

Integrated High School. Curricular integration. Polytechnic.

Abstract

The present study aimed evaluate the role of a Science Fair as a pedagogical teaching instrument for the integration between basic education and professional technique. The Science Fair presents itself as a rich and attractive universe in schools, as it can act enabling integration between the contents worked in the disciplines, covering a different measure of the political, economic and social dimensions. Stages of the development of this project were proposed and the works presented were analyzed regarding the integration of the disciplines. The results pointed out that the Science Fairs are an important tool for the articulation of pedagogical work within the school, strengthening the integration of contents and evaluation processes between the disciplines, in addition to providing students to be protagonists in the teaching-learning process.

Author Biographies

Fernanda de Oliveira Bottino, Instituo Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz)

Médica Veterinária pela Universidade Federal Fluminense (UFF/RJ) Especialista em Patologia Clínica pelo Instituo Qualittas. Mestre em Ciências pelo Programa de pós-graduação em Biologia Parasitária do Instituo Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz).E-mail: fernanda_bottino4@hotmail.com.

Mônica Mendes Caminha Murito, Instituo Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz)

Engenheira Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/RJ) Mestre em Biociencias e Saúde pelo Instituto Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz) E-mail: caminha.murito@gmail.com.

Tiago Savignon Cardoso Machado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Biólogo formado pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/RJ) Mestre e Doutor em Ciências pelo Programa de Pós-graduação em Fisiopatologia Clínica e Experimental - FISCLINEX/UERJ E-mail: professortiagosavignon@gmail.com.

Rafael de Lima Bilio, Universidade Federal Fluminense- UFF

Pedagogo pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO/RJ) Mestre e Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal Fluminense (UFF/RJ) E-mail: rafaelbilio@ig.com.br.

Tainah Silva Galdino, Instituto Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz)

Bióloga pela Universidade Federal Fluminense (UFF/RJ) Mestre em Ciências Médicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/RJ) Doutora em Ciências pelo Programa de pós-graduação em Biologia Parasitária do Instituto Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz).  Pós-Doutorado em Bioquímica com ênfase em Biologia Molecular pelo programa CAPES / Brasil Sem Miséria E-mail: tainah.silva@gmail.com.

Published

2022-06-30

How to Cite

Bottino, F. de O. ., Murito, M. M. C. ., Machado, T. S. C. ., Bilio, R. de L. ., & Galdino, T. S. . (2022). THE SCIENCE FAIR AS A PEDAGOGICAL PERSPECTIVE OF INTEGRATION BETWEEN BASIC EDUCATION AND MEDIUM LEVEL TECHNICAL EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(6), 81–93. https://doi.org/10.51891/rease.v8i6.5840