APPLICABILITY OF TECHNOLOGIES IN EJA: USE OF DIGITAL APPLICATIONS IN A COLLABORATIVE PERSPECTIVE

Authors

  • Danielle Sobral Porto Costa Rede Municipal de Salvador
  • Antonio Amorim Universidade Federal da Bahia
  • Jocenildes Zacarias Santos Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i6.5834

Keywords:

Education of Youth and Adults. Digital Applications. Collaborative Methodology.

Abstract

This article analyzes educational software with the goal of incentivizing educators and students to familiarize themselves with and get to know digital applications for classroom use, aiming to include Educação de Jovens e Adultos (Education of Youth and Adults) (EJA) students in the digital age. It is understood that there is a multiplicity of possibilities of the use of educational digital software integrated into education, with support in collaborative learning, in which interaction and protagonism enhances the construction of knowledge. Thus, the overall objective is to foster the use of digital applications suitable for use in teaching practices in favor of collaborative learning, allowing for the educational and social inclusion of EJA students. For this study, qualitative research was used as an investigative approach, focusing on bibliographic research to clarify data and information. The results presented will support educators in researching digital applications suitable to the student’s reality and the goals of their educational practices, aiming to integrate EJA into the contemporary digital world.

Author Biographies

Danielle Sobral Porto Costa, Rede Municipal de Salvador

Professora e Vice-Diretora da Rede Municipal de Salvador. Mestra do Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Educação de Jovens e Adultos da UNEB. Pós-graduação em Alfabetização pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Grupo de Pesquisa – Gestão, organização e Políticas Públicas em Educação e Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguagens, Infâncias, EJA e Tecnologias da Informação e Comunicação-GELITIC. E-mail:danielleporto22@gmail.com. ORCID 0000-0001-9851-2132.

Antonio Amorim, Universidade Federal da Bahia

Pós-Doutorado em Difusão do Conhecimento pela Universidade Federal da Bahia; Doutorado em Psicologia pela Universidade de Barcelona-Espanha. Mestrado em Currículo pela PUC-SP. Foi professor Titular/Pleno da Universidade do Estado da Bahia e Diretor do Departamento de Educação do Campus I da UNEB. É Membro Eleito da Academia Baiana de Educação. É Coordenador do Grupo de Pesquisa sobre organização, gestão, tecnologia e políticas públicas em educação, com registro no CNPQ. Tem atuação como consultor da educação básica em diferentes municípios. É escritor com mais de 20 livros publicados. E-mail: antonioamorim52@gmail.com. ORCID 0000-0003-3236-9139.

Jocenildes Zacarias Santos, Universidade do Estado da Bahia

Pós-Doutorado em Educação e Contemporaneidade. Doutorado em Educação e Contemporaneidade. Mestrado em Educação e Contemporaneidade. Pedagoga. Professora Adjunta da Universidade do Estado da Bahia, Departamento de Educação. Coordenadora do curso de Pedagogia EAD pela Universidade Aberta do Brasil (UAB/UNEB), Líder do Grupo de Pesquisa GELITIC (Grupo de Estudos e Pesquisa em Linguagens, Infâncias, EJA e Tecnologias da Informação e Comunicação). Professora permanente do Mestrado Profissional em Educação e Jovens e Adultos (MPEJA/ UNEB). Parecerista ad hoc da EDUFBa (UFBA). Parecerista ad hoc da Revista Interfaces da Educação (UEMS). Parecerista ad hoc da PROEX (UNEB). E-mail: jocenildes.uab@gmail.com ORCID 0000-0003-3030-5078. 

Published

2022-06-30

How to Cite

Costa, D. S. P. ., Amorim, A. ., & Santos, J. Z. . (2022). APPLICABILITY OF TECHNOLOGIES IN EJA: USE OF DIGITAL APPLICATIONS IN A COLLABORATIVE PERSPECTIVE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(6), 200–224. https://doi.org/10.51891/rease.v8i6.5834