A MUSICALIZAÇÃO NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Clarice Martins Monteiro de Miranda Universidade privada em São Paulo
  • Graciane Aniceto da Silva Fonseca Universidade do Estado de Mato Grosso
  • Jocinira Souza Silva Faculdade Afirmativo
  • Kely Cristina da Silva Centro Universitário Internacional
  • Mirela Nogueira dos Santos Universidade Federal de Mato Grosso
  • Rosângela Gomes Lopes de Souza Faculdade Afirmativo
  • Soraya Boazegevski Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i1.4056

Keywords:

Music. Child education. Didactic resource.

Abstract

This article discusses the importance of musicalization in early childhood education. When carrying out a study, it addresses, albeit briefly, the history of music and reiterates the main contributions of researchers and teachers who defend the use of music in schools. Thus, it suggests the existence of two final conceptions that guide the use of music in schools: one that always assigns a certain function to working with this type of resource, and the other, that music education has a purpose of its own. It is also important to note that, despite the advantage of teaching music in schools, emphasized by both theorists and national jurists, this method has appeared in schools less frequently. It concludes that there are a number of benefits that working with music in the classroom can have on student development, regardless of the applied design, and points to more research to determine the theory behind it, as to why classroom teachers work so little with music. class.

Author Biographies

Clarice Martins Monteiro de Miranda, Universidade privada em São Paulo

Graduada em Pedagogia pela UNIP – Universidade Paulista, Especialista em Educação Infantil com ênfase em Educação Especial pela UniSerra – Faculdade de Educação de Tangará da Serra.

Graciane Aniceto da Silva Fonseca, Universidade do Estado de Mato Grosso

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT, Especialista pela Faculdade UNINA em Educação Infantil – Práticas na sala de aula.

Jocinira Souza Silva, Faculdade Afirmativo

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Afirmativo, Especialista em Educação Infantil com Ênfase na Educação Especial pelo Instituto INVEST de Educação Consultoria e Assessoria.

Kely Cristina da Silva, Centro Universitário Internacional

Graduada em Artes Visuais pelo Centro Universitário Internacional – UNINTER, Especialista em Ensino de Artes pela Faculdade Única de Ipatinga.

Mirela Nogueira dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduada em Educação Artística - Habilitação em Música pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Atendimento Educacional Especializado – AEE pela Faculdade de Águas Claras.

Rosângela Gomes Lopes de Souza, Faculdade Afirmativo

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Afirmativo.

Soraya Boazegevski, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, Especialista em Administração da Educação Pública pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT.

Published

2022-02-10

How to Cite

Miranda, C. M. M. de ., Fonseca, G. A. da S. ., Silva, J. S. ., Silva, K. C. da ., Santos, M. N. dos, Souza, R. G. L. de ., & Boazegevski, S. . (2022). A MUSICALIZAÇÃO NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(1), 1770–1780. https://doi.org/10.51891/rease.v8i1.4056