THE DEMOCRATIC AND PARTICIPATORY SCHOOL MANAGEMENT: A LOOK AT THE SKILLS, COMPETENCES, PERSPECTIVES AND CHALLENGES OF SCHOOL DIRECTORS IN THE MUNICIPALITY OF CAÁLA

Authors

  • Mário Graça da Costa Universidade Internacional Iberoamericana do México – UNINI MÉXICO
  • Francisco Zacarias Enoque Universidade Europeia de Atlântico – Espanha
  • Henriques da Costa Graça Universidade Europeia de Atlântico – Espanha

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i1.3724

Keywords:

Democratic school management. Participatory. Leadership. Humility.

Abstract

This article aims to understand how democratic school management develops and exercises its functions, aiming to identify concepts and recognize skills, looking to the future and the major challenges of schools in terms of democratic management, as necessary elements to manage. The research problem is: how democratic and participatory school management develops and exercises its functions in the school environment in the municipality of Caála? The research theme The Democratic and Participatory School Management: A look at the skills, perspectives and challenges of school directors in the municipality of Caála, emerged from reflections carried out in the classes of the Discipline of School Organization and Management in the Undergraduate Course in Psychology at the Institute Caála Polytechnic Superior – Bailundo University Center. For the elaboration of this article, quantitative-qualitative and exploratory research was used, and the information was collected through interviews and Adoc questionnaires with four directors of public schools in the Municipality of Caála – Province of Huambo, a Coordinator of the University Pole from ISPC, fifteen students from the 4th year of the Licentiate Degree in Primary Education and Psychology, both teachers and directors of some public schools. The importance of democratic management is because the Director is the individual who should encourage and help his team, playing the role of a good leader. For this to happen, it is important that he understands that the leader knows how to share his responsibilities and this makes everyone feel part of the school and work towards a quality teaching and learning process.

 

Author Biographies

Mário Graça da Costa, Universidade Internacional Iberoamericana do México – UNINI MÉXICO

Doutorando em Educação na linha de pesquisa em Organização e Gestão de Centro Educativos pela Universidade Internacional Iberoamericana do México – UNINI MÉXICO e Professor do Instituto Superior Politécnico Caála – Angola -  Huambo. Mestre em Educação na  Especialidade  de Organização e Gestão de Centros Educativos pela Universidade Europeia de Atlântico – Espanha; Pós - Graduado em Pedagogia e Gestão de Projectos pela UJES (pós Lato Sensu);  Pós – Graduado em Administração Autárquica pelo Instituto de Cooperação Jurídica  da Universidade de Lisboa em parceria com a Faculdade de Direito da  UJES (pós Lato Sensu); Licenciado em Engenharia Informática e Computadores pela Universidade José Eduardo dos Santos – Angola; Membro efectivo da Ordem dos Engenheiros de Angola com Cédula Profissional n.º 3484; Membro do Grupo de Investigação da UNINI –BR. Email: mario.graca@doctorado.unini.edu.mx; ORCID : http://orcid.org/0000-0002-6667-9576.

Francisco Zacarias Enoque, Universidade Europeia de Atlântico – Espanha

Mestre em Educação na  Especialidade  de Organização e Gestão de Centros Educativos pela Universidade Europeia de Atlântico – Espanha;  Licenciado em Filosofia e Ciências Politicas pela Universidade Católica, Bacharel em Filosofia pelo Seminário Maior Cristo Reis – Huambo, Professor do Instituto Superior Politécnico Caála.

Henriques da Costa Graça, Universidade Europeia de Atlântico – Espanha

Mestrando em Administração de Empresas (MBA) pela UNIATLÂNTICO – Espanha; Licenciado em História e Didática pelo ISPN  e  Docente do ISPC. Email: costahenriques2014@gmail.com

Published

2022-01-31

How to Cite

Costa, . M. G. da ., Enoque, F. Z. ., & Graça, H. da C. . (2022). THE DEMOCRATIC AND PARTICIPATORY SCHOOL MANAGEMENT: A LOOK AT THE SKILLS, COMPETENCES, PERSPECTIVES AND CHALLENGES OF SCHOOL DIRECTORS IN THE MUNICIPALITY OF CAÁLA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(1), 66–95. https://doi.org/10.51891/rease.v8i1.3724