O IMPACTO DA PANDEMIA DA COVID-19 NA FORMAÇÃO MÉDICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA

Authors

  • Bianca Mendes Coelho Universidade Salvador
  • Erick Brito Meira Universidade Salvado
  • Liara Souza de Araújo Universidade Salvador
  • Paula Teixeira Fernandes de Araújo Universidade Salvador
  • Sthéfani Serra Tenisi Universidade Salvador
  • Ana Carolina Soares Rios Santos Universidade Salvador
  • Daniela Neves Dourado Universidade Salvador
  • Maria Eduarda Visniewski da Cunha Universidade Salvador
  • Mariana Rios Vilas Boas Universidade Salvador
  • Matheus Benamor Duarte Universidade Salvador
  • Roberto de Barros Silva Universidade de Salvador

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3363

Keywords:

Remote Teaching. medical degree. distante education. Telemedicine. COVID-19 pandemic.

Abstract

The pandemic of the Sars-Cov-2 virus and the isolation caused by it reconfigured the traditional face-to-face teaching method for the remote model. This study aims to analyze the implications of this change in the training of future physicians using an integrative review. The research has a qualitative character and was made through the search for articles indexed in the Publisher Medline (PubMed) and Scientific Electronic Library Online (SciELO) databases, using the following descriptors: “COVID-19”; “COVID-19 pandemic”; “SARS-CoV-2 infection”; "Medicine"; “Medicine”; “Distance Education”; “Education. Distance”; "Medical students"; “Students, Medical”. 133 articles were found and analyzed based on the inclusion and exclusion criteria. After this process, the number of articles was reduced to 80. Those were fully read and reduced again, now to 54 articles. It is still unclear what impact the new model of education will have on medical training in the long term. However, it is essential that remote teaching and the curriculum of medical schools continue to be improved due to the persistence of the COVID-19 pandemic or the possibility of other events that affect social interaction, causing online medical education. 

Author Biographies

Bianca Mendes Coelho, Universidade Salvador

Acadêmica do curso de Medicina, sexto período, da Universidade Salvador (UNIFACS)

Erick Brito Meira, Universidade Salvado

Acadêmico do curso de Medicina, sexto período, da Universidade Salvador (UNIFACS)

Liara Souza de Araújo, Universidade Salvador

Acadêmica do curso de Medicina, sexto período, da Universidade Salvador (UNIFACS)

Paula Teixeira Fernandes de Araújo, Universidade Salvador

Acadêmica do curso de Medicina, sexto período, da Universidade Salvador (UNIFACS)

Sthéfani Serra Tenisi, Universidade Salvador

Acadêmica do curso de Medicina, sexto período, da Universidade Salvador (UNIFACS)

Ana Carolina Soares Rios Santos, Universidade Salvador

Acadêmica do curso de Medicina, sexto período, da Universidade Salvador (UNIFACS)

Daniela Neves Dourado, Universidade Salvador

Acadêmica do curso de Medicina, sexto período, da Universidade Salvador (UNIFACS)

Maria Eduarda Visniewski da Cunha, Universidade Salvador

Acadêmica do curso de Medicina, sexto período, da Universidade Salvador (UNIFACS)

Mariana Rios Vilas Boas, Universidade Salvador

Acadêmica do curso de Medicina, sexto período, da Universidade Salvador (UNIFACS)

Matheus Benamor Duarte, Universidade Salvador

Acadêmica do curso de Medicina, sexto período, da Universidade Salvador (UNIFACS)

Roberto de Barros Silva, Universidade de Salvador

Graduado em Biomedicina; doutor em Farmacologia pela King'sCollege London; pós doutor em Farmacologia pela ICB-USP; docente do curso de Medicina da Universidade de Salvador (Unifacs - BA)

Published

2021-12-30

How to Cite

Coelho, B. M. ., Meira, E. B. ., Araújo, L. S. de ., Araújo, P. T. F. de ., Tenisi, S. S. ., Santos, A. C. S. R. ., … Silva, R. de B. . (2021). O IMPACTO DA PANDEMIA DA COVID-19 NA FORMAÇÃO MÉDICA: UMA REVISÃO INTEGRATIVA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(12), 522–545. https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3363