AS METODOLOGIAS POR PROJETO NAS SALAS DE AULAS DO CEFET-MG, DESDE O PONTO DE VISTA DOS DOCENTES DO ENSINO MÉDIO

Authors

  • Iris Maria de Souza Carvalho Universidad Internacional Iberoamericana- UNINI-MÉXICO
  • Maria Aparecida Santos e Campos Universidade de Jaén- ESPANHA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.2993

Keywords:

Active Methodologies. Project Work. Design Thinking. Pedagogical Projects.

Abstract

Ad Hoc : Nowadays, the means used for mass communication and in education systems have been subject to changes arising from the development and diffusion of information and communication technologies, which implement new strategies in the educational system, adapting and integrating management processes. quality and improvement of teaching, linked to the socioeconomic and cultural context. These changes reflect pedagogical trends within classrooms. According to the BNCC, the construction of knowledge is a process that involves the active participation of the teacher and the student, the teacher must use active methodologies and consider the student's experiences and experiences, fostering autonomy to take a participative stance in the construction of knowledge. In this perspective, this qualitative descriptive and exploratory cross-sectional study aimed to verify whether the teachers at CEFET-MG, BH campus know and use active methodologies and whether they incorporate the methodology by projects in their teaching practices. Sample: 15 teachers from technical courses at CEFET. Research instrument: questionnaire with closed questions about active methodologies. For tabulation and data analysis, the SSPS program (Statistical Program for Social Sciences) from IBM version 1.9 was used. analyzed and are presented in descriptive statistics. Results: it was found that the professors know but, for the most part, do not use the project methodology as a teaching practice. A demand was identified to update teachers in their training that could include the practice of interdisciplinarity.

Author Biographies

Iris Maria de Souza Carvalho, Universidad Internacional Iberoamericana- UNINI-MÉXICO

Doutoranda em Educação pela Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI-MX). Mestre em Ciência da Informação no Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia convênio UFRJ/FACC. Pós graduado Latu Sensu em: Indexação da Informação, Organização do Conhecimento para Recuperação da Informação e Formação de Docentes em Curso Superior. Docente do Curso de Pós Graduação em Geriatria e Gerontologia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Docente do Curso de Pós- Graduação em Gestão Geriátrica  e Gerontológica PUC-RJ. E-mail:iris.desouza@doctorado.unini.edu.mx  ORCID https://orcid.org/0000-0002-5656-0889.

Maria Aparecida Santos e Campos, Universidade de Jaén- ESPANHA

PhD em Educação, Universidade de Jaén. Coordenadora do Grupo de Pesquisa UNINI/BR e MEDERE. Membro do grupo de investigação HUM790- Univ. Jaén, Grupo AL Andaluz, Universidad  de Andalucia (Sevilla) . Professora e diretora de tese doutoral - Universidade UNINI - México no ensino superior. Professora na Associação AFIXA, Jaén, España. Mestre em Ciências da Educação, e em Atividade Física Licenciada e Bacharel em Educação Física pela PUC-MG, Licenciada em Pedagogia pela UniBF. Especialista em Metodologia e Planejamento do ensino Superior, Educação Física Escolar, Didática e Psicologia da Educação.. Lattes:http://lattes.cnpq.br/1253652978692557  ORCID: https://orcid.org/0000-0001-1790-5438  e-mail: maria.santos@unini.edu.mx.

Published

2021-11-30

How to Cite

Carvalho, I. M. de S. ., & Campos, M. A. S. e . (2021). AS METODOLOGIAS POR PROJETO NAS SALAS DE AULAS DO CEFET-MG, DESDE O PONTO DE VISTA DOS DOCENTES DO ENSINO MÉDIO. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(11), 46–67. https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.2993