A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Camila da Silva Rondon Campos Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC
  • Cleuza da Silva Freire Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT
  • Dagmar Modesto Batista Barros Faculdade de Educação de Tangará da Serra – UNISERRA
  • Irineide Santos Costa Faculdade UNIVEST de Educação
  • Mickyciele da Silva Caldas Almeida Faculdade  - FAVENI
  • Rosidete Conceição da Silva Gaudêncio Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT
  • Ruan Felipe da Silva Cesário Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2908

Keywords:

Continuing education. Paradigms. Critical pedagogy.

Abstract

The aim of this article is to reflect on the continuing education of early childhood educators, focusing on our fundamental training models in interface with the critical pedagogy of authors such as Adorno (1995), Alarcão (2001), Behrens (2007), Freire ( 1996), Giroux (1997), Mclaren (1997), Mist (1995), among others. This article exposes continuing education theorists, in a synthetic way, emphasizing that continuing education makes us aware that leads us to the human, to true liberation in search of emancipation or empowerment. We also present an overview of the training models that have influenced and continue to influence teacher education in our country, linking with critical pedagogy in the sense of posing conceptual problems, reforming practices, leading to the construction of a critical conscience. The reflection addressed here leads us to realize that critical pedagogy must guide our continuing education, leading us to recognize and transform the anti-democratic and oppressive traits of the regime's hegemony in order to give a new meaning to teaching practice.

Author Biographies

Camila da Silva Rondon Campos, Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Educação Infantil pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC.

Cleuza da Silva Freire, Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Graduada em Pedagogia – Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso, Especialista em Docência na Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT.

Dagmar Modesto Batista Barros, Faculdade de Educação de Tangará da Serra – UNISERRA

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá – UNIC, Especialista em Educação Especial – Atendimento Educacional Especializado pela Faculdade de Educação de Tangará da Serra – UNISERRA.

Irineide Santos Costa, Faculdade UNIVEST de Educação

 Graduada em Pedagogia pela Faculdade UNIVEST de Educação, Especialista em Educação Infantil e Letramento pela Faculdade UNIVEST de Educação.

Mickyciele da Silva Caldas Almeida, Faculdade  - FAVENI

Graduada em Pedagogia pela Universidade Pitágoras – UNOPAR, Especialista em Educação Infantil: prática pedagógica pela Faculdade  - FAVENI.

Rosidete Conceição da Silva Gaudêncio, Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Cândido Rondon – UNIRONDON, Especialista em Docência na Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, Especialista em Relações Raciais no Contexto do EJA – Educação de Jovens e Adultos pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT, Especialista em Informática na Educação.

Ruan Felipe da Silva Cesário, Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia

Graduado em Pedagogia pela Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia, Especialista em Atendimento Educaional Especializado – AEE pela Faculdade INVEST de Ciências e Tecnologia.

Published

2021-11-16

How to Cite

Campos, C. da S. R. ., Freire, C. da S. ., Barros, D. M. B. ., Costa, I. S. ., Almeida, M. da S. C. ., Gaudêncio, R. C. da S. ., & Cesário, R. F. da S. (2021). A FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(10), 2664–2676. https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2908