PUBLIC FOOTPATH IN PERMEABLE CONCRETE OF PORTLAND CEMENT AS AN ELEMENT OF RAINWATER DRAINAGE

Authors

  • Rafael Staparo Vale Universidade Paulista
  • Jorge Herculano de Oliveira Universidade Paulista
  • Daniel Hesselbarth Valcarce Universidade Paulista
  • Guilherme Vinicius da Silva Borba Universidade Paulista
  • Vinícius Luiz da Jesus Miranda Universidade Paulista
  • Valdeir Vinícius da Silva Duarte Universidade Paulista
  • Leonardo Moraes Armesto UNIESP

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2420

Keywords:

Pervious concrete. Urban Drainage. Permeability. Soil Waterproofing. Permeable pavement.

Abstract

Portland cement pervious concrete is a material developed to increase the permeability pavement through a porous surface what benefits urban drainage. Besides that, environmentally speaking, it reduces the outflow of rainwater, allowing the filtering of pollution caused by oils, automobiles fluids and some other substances found in urban paving. In this context, pervious concrete is an alternative to solve problems of urban drainage, whose benefits go beyond economic and environmental.  An efficient drainage can prevent both human and materials losses from flooding. This assignment aims to evaluate the feasibility and reliability of this type of pavement, presenting the advantages and facilities of its use, as well as its limitations, based on the determination of its permeability capacity and mechanical resistance. Therefore, a laboratory testing methodology is necessary, as well as a review of rainfall intensity of a region in study. The research is based in scientific journals and article that, through case studies and others related literatures, brought significative results about the use of pervious concrete as an element of urban drainage and its characteristics. Most studies of this type of concrete defend its use as an alternative to the correct management of the rainwater, pointing out only it's limitation to reduced loads due to the ratio between its resistance and permeability. The use of the pervious concrete can minimize enviromental problems arising from soil impermeability enabling water infiltration into underground aquifers. With these results it is possible to realize that the pervious concrete can be employed as a solution to the existing urban drainage problems  or even considered in projects for new real state ventures as, once the soil is pervious, a larger portion of the land can become useful, by building playgrounds, sidewalks and uncovered parking lots, for example, respecting the minimum limits of area defined by law. 

Author Biographies

Rafael Staparo Vale, Universidade Paulista

Graduando em Engenharia Civil pela Universidade Paulista. E-mail: rafaelstaparo34@yahoo.com.br.

Jorge Herculano de Oliveira, Universidade Paulista

Graduando em Engenharia Civil pela Universidade Paulista. E-mail: jherculanodeoliveira@gmail.com.

Daniel Hesselbarth Valcarce, Universidade Paulista

Universidade Paulista. E-mail: daniel_hesselbarth@hotmail.com

Guilherme Vinicius da Silva Borba, Universidade Paulista

Graduando em Engenharia Civil pela Universidade Paulista. E-mail: guilhermevsborba@gmail.com.

Vinícius Luiz da Jesus Miranda, Universidade Paulista

Graduando em Engenharia Civil pela Universidade Paulista. E-mail: viniciusmirandajesus@hotmail.com.

Valdeir Vinícius da Silva Duarte, Universidade Paulista

Graduando em Engenharia Civil pela Universidade Paulista. E-mail: valdeirfc@outlook.com.

Leonardo Moraes Armesto, UNIESP

Doutorando Acadêmico em Engenharia de Materiais e Nanotecnologia, Mestrado em Bioengenharia pela UNIESP-Universidade Brasil, pós-Graduação em Gestão Estratégica de Negócios na instituição de ensino Centro Universitário Monte Serrat (Unimonte), Pós-Graduação "Extensão" em Energias Renováveis, pela Politécnica Universidad de Madrid e em Astrofísica pela Universidade de Santa Catarina. Especialista em Arquitetura, Construção e Gestão de Edificações Sustentáveis. Especialização em Filosofia e História da Ciência, Ensino: Astronomia. Graduado em Engenharia Civil na instituição Centro Universitário Monte Serrat, Engenharia Eletricidade e Engenharia Industrial Mecânica pelo Instituto Brasileiro de Tecnologia Avançada, Licenciatura em Física, Matemática e Filosofia, Licenciado em Química (Nível R2) e Licenciando em História pela Universidade de Franca e Cruzeiro do Sul, respectivamente; além de Medicina pela autarquia pública na Faculdade Municipal de São Caetano do Sul. Empresário, Palestrante, Assessor e Consultor em assuntos de planejamento estratégico.

Published

2021-10-30

How to Cite

Vale, R. S. ., Oliveira, J. H. de ., Valcarce, D. H. ., Borba, G. V. da S. ., Miranda, V. L. da J. ., Duarte, V. V. da S. . ., & Armesto, L. M. . (2021). PUBLIC FOOTPATH IN PERMEABLE CONCRETE OF PORTLAND CEMENT AS AN ELEMENT OF RAINWATER DRAINAGE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(10), 339–372. https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2420