EDUCATION, TECHNOLOGY AND CRITICAL TRAINING IN CONTEMPORARY SOCIETY: INTERFACES BETWEEN LANGUAGE, ETHICS AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Authors

  • Joice Marisa Görgen Junqueira Unilasalle
  • Karla Patrícia da Cunha Lima Universidade Federal do Maranhão
  • Jacineide Virgínia Borges Oliveira da Silva Santana UFPB
  • Ramon Santos Costa UESC
  • Rafael dos Santos Nardotto Universidade Estadual do Norte do Paraná
  • Anna Paula de Oliveira do Vale Gonzaga Faculdade do Baixo Parnaíba
  • Tiago Augusto de Figueiredo FADIVA
  • Naiara Cristina de Souza Garajau Instituto Federal de Alagoas
  • Luciclaudia da Silva Vasques Faculdade Ciências da Amazônia
  • Vera Mônica Paulo Medeiros Universidade Católica Portuguesa
  • Silvana Oliveira do Nascimento Universidade Federal do Maranhão
  • Isaac Peron Cunha Carvalho UFPI
  • Francisco Jario Ribeiro Campos Universidade Estadual do Ceará
  • Allana Shamara Meireles Cruz Matos FLATED

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23198

Keywords:

Education. Technology. Contemporary Society. Ethics.

Abstract

Education in the first decades of the 21st century is undergoing structural transformations resulting from the advancement of digital technologies, the reconfiguration of communication ecosystems, and the emergence of new forms of social interaction. These changes profoundly impact reading, writing, research, knowledge dissemination, and teaching and learning methods. Since the 20th century, researchers have highlighted that technological evolution is not only material but also cultural, social, and cognitive, influencing the ways in which individuals construct knowledge, communicate, and participate in collective life. What we observe is a significant historical transition: from a culture centered on print to a hyper-connected, multimodal digital culture characterized by informational ubiquity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joice Marisa Görgen Junqueira, Unilasalle

Mestranda em Educação - Culturas, Linguagens e Tecnologias. Unilasalle - Canoas RS/RS.

Karla Patrícia da Cunha Lima, Universidade Federal do Maranhão

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação Básica, Universidade Federal do Maranhão- Codó /Maranhão.

Jacineide Virgínia Borges Oliveira da Silva Santana, UFPB

Mestrado  em Letras. Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Ramon Santos Costa, UESC

Mestrado em Educação em Ciências e Matemática. UESC.

Rafael dos Santos Nardotto, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Mestrado em Ensino PPGEN, UENP - Universidade Estadual do Norte do Paraná.

Anna Paula de Oliveira do Vale Gonzaga, Faculdade do Baixo Parnaíba

Formação em Pedagogia pela Faculdade do Baixo Parnaíba. Professora efetiva da Educação Infantil nos municípios de Chapadinha-MA e Vargem Grande-MA.

Tiago Augusto de Figueiredo, FADIVA

Mestre em Gestão e Planejamento de Ensino pela Unincor, Três Corações, MG, FADIVA - Faculdade de Direito de Varginha, docente.

Naiara Cristina de Souza Garajau, Instituto Federal de Alagoas

Licenciatura em Ciências Biológicas. Instituto Federal de Alagoas, Penedo AL.

Luciclaudia da Silva Vasques, Faculdade Ciências da Amazônia

Doutoranda em Educação da Universidad de Sevilha, Coordenadora Pedagógica - Faculdade Ciências da Amazônia FCA.

Vera Mônica Paulo Medeiros, Universidade Católica Portuguesa

Mestranda em Ciências da Educação - Educação Especial, Universidade Católica Portuguesa. Faculdade de Filosofia e Ciências Sociais, Campus Braga, Portugal.

Silvana Oliveira do Nascimento, Universidade Federal do Maranhão

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica – PPEEB, Universidade Federal do Maranhão – UFMA.

Isaac Peron Cunha Carvalho, UFPI

Licenciatura plena em história - Universidade federal do Piauí, Especialista em currículo e prática docente nos anos iniciais do ensino fundamental – UFPI.

Francisco Jario Ribeiro Campos, Universidade Estadual do Ceará

Professor da rede estadual do Ceará, Mestrando em Ensino na Saúde, Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Allana Shamara Meireles Cruz Matos, FLATED

Licenciada em Pedagogia, Faculdade Latino-Americana de Educação – FLATED.

Published

2025-12-09

How to Cite

Junqueira, J. M. G., Lima, K. P. da C., Santana, J. V. B. O. da S., Costa, R. S., Nardotto, R. dos S., Gonzaga, A. P. de O. do V., … Matos, A. S. M. C. (2025). EDUCATION, TECHNOLOGY AND CRITICAL TRAINING IN CONTEMPORARY SOCIETY: INTERFACES BETWEEN LANGUAGE, ETHICS AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(12), 3103–3117. https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23198