COGNITIVE-BEHAVIORAL THERAPY AND ITS INFLUENCES ON THIRD-WAVE THERAPIES

Authors

  • Leonácia Aline Motos Gentini
  • Tiago Moreno Lopes  Roberto UNIRP
  • Elimeire Alves de Oliveira Faculdade Futura https://orcid.org/0000-0002-4672-6013
  • Ana Paula Rodrigues UNIABEU
  • Vagner Aquino Zeferino Facultad de Ciências de La Educación
  • Suéllen Danúbia da Silva Faculdade Futura

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23196

Keywords:

Cognitive-Behavioral Therapy. Third-Wave Therapies. Clinical Psychology. Psychotherapy. Functional Contextualism.

Abstract

Cognitive-Behavioral Therapy (CBT) has established itself over the last decades as one of the most effective and empirically validated psychotherapeutic approaches. Its historical trajectory reveals a continuous process of theoretical and methodological evolution, culminating in the so-called third-wave therapies, also known as contextual or process-based therapies. This article aims to analyze, through a bibliographic review, the influences of CBT on third-wave therapies, highlighting the conceptual continuities and ruptures between the generations of behavioral and cognitive therapies. The methodology adopted was a qualitative bibliographic review of indexed articles and relevant national and international publications. The results indicate that third-wave therapies, while maintaining the principles of traditional CBT, introduce a broader perspective, focused on context, acceptance, and the individual's personal values, prioritizing the promotion of psychological flexibility and functional psychological processes. It is concluded that CBT was crucial for the emergence of third-generation therapies, influencing their foundations, but that these differ by expanding the focus from cognitive change to comprehensive well-being and psychological flexibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonácia Aline Motos Gentini

Graduada em Psicologia, Especialista em saúde mental, especialista em Psicologia comportamental e Cognitiva. Psicóloga Clínica e Gestora do Centro de Atenção Psicossocial-CAPS II de Votuporanga.

Tiago Moreno Lopes  Roberto, UNIRP

Graduado em Psicologia, Especialista em Saúde Mental, Mestre em Psicologia da Saúde (FAMERP) Doutor em Psicologia da Saúde (FAMERP), Gestor de Políticas Acadêmicas da Faculdade Futura, Docente na UNIRP.

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Mestre em Ensino e Processos Formativos. Especialista em Gestão Escolar. Especialista em Tutoria Em Educação à Distância e Docência do Ensino Superior Graduada em Direito. Graduada em Pedagogia. Graduada em Letras. Docente e Coordenadora do Curso de Pedagogia na Faculdade Futura.

Ana Paula Rodrigues, UNIABEU

Doutora em Educação; Mestre em Meio Ambiente e Sustentabilidade; Especialista em Marketing, Especialista em Tutoria em EAD, Especialista em Docência do Ensino Superior; graduada em Educação Física. Diretora de EAD do Grupo Educacional FAVENI. Pró-reitora de EAD no Centro Universitário FAVENI. Pró-reitora de EAD, do UNIABEU. 

Vagner Aquino Zeferino, Facultad de Ciências de La Educación

Doutorando pela Facultad de Ciências de La Educación, Universidad de La Empresa,Montevidéu, Uruguay. Mestrado em Educação. Especialista em Tutoria de Educação a distância.Especialista em Matemática Superior, Plenificação em matemática e Graduação em Ciências. 

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

Docente no curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Ciências Contábeis. Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Graduanda em Pedagogia. Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos,Especialização em Controladoria, Mestrado em Administração

Published

2025-12-11

How to Cite

Gentini, L. A. M., Roberto, T., Oliveira, E. A. de, Rodrigues, A. P., Zeferino, V. A., & Silva, S. D. da. (2025). COGNITIVE-BEHAVIORAL THERAPY AND ITS INFLUENCES ON THIRD-WAVE THERAPIES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(12), 4263–4270. https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23196