CULTURAL PEDAGOGICAL PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23008

Keywords:

Cultural practices. Education. Diversity. Intercultural pedagogy. Curriculum.

Abstract

This article analyzes cultural pedagogical practices as fundamental elements for building more inclusive, meaningful, and contextualized educational processes. Based on frameworks from intercultural, critical, and sociocultural education, it discusses how schools can recognize and value the different knowledge, identities, and cultural manifestations present in the school environment. The qualitative research was developed through observations, interviews, and document analysis in a public educational institution. The results show that culturally oriented pedagogical practices favor student engagement, strengthen community ties, and broaden critical understanding of diversity and citizenship. It concludes that the systematic incorporation of culture into the curriculum and teaching methodologies contributes to the integral formation of individuals and to the democratization of educational relations, requiring ongoing teacher training and school policies committed to cultural plurality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolaine Aparecida de Souza Xavier, Faculdade Futura

Graduanda em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Caroline Bianca Leone dos Santos, Faculdade Futura

Graduanda em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

Docente nos Cursos de Administração e Ciências Contábeis da Faculdade Futura. 5Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO). Especialista em Controladoria (UNIASSELVI) Mestrado em Administração (UNIMEP).

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no Curso de Pedagogia na Faculdade Futura. Graduada em Direito (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Letras (UNIFEV)Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP). Mestre em Ensino e Processos Formativos (UNESP)

Ijosiel Mendes, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduado em Matemática. (UNIFEV). Especialista em Matemática (UNICAMP). Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR). Mestrado em Matemática (UNESP).

Tiago Moreno Lopes Roberto, Faculdade Futura

Graduado em Psicologia e Pedagogia. Especialista em Saúde Mental, Mestre em Psicologia e Saúde; Doutorando em Ciências da Saúde; Professor do Curso de Psicologia e Odontologia; Professor e Gestor de Políticas Acadêmicas da Faculdade Futura.

Published

2025-12-10

How to Cite

Xavier, C. A. de S., Santos, C. B. L. dos, Silva, S. D. da, Oliveira, E. A. de, Mendes, I., & Roberto, T. M. L. (2025). CULTURAL PEDAGOGICAL PRACTICES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(12), 3674–3684. https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23008