CHRONIC KIDNEY FAILURE AND THE CHALLENGES FOR NURSES CARING FOR PATIENTS ON HEMODIALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22596

Keywords:

Chronic Renal Failure. Hemodialysis. Nursing and Nursing Care.

Abstract

Renal physiology explains the functioning of the kidneys and the importance of the nephron in blood filtration and toxin elimination. Chronic kidney disease (CKD) represents a serious public health problem, with a growing number of patients undergoing hemodialysis, a condition marked by physical, emotional, and social limitations. In Brazil, the prevalence of CKD is increasing due to comorbidities such as hypertension and diabetes. Hemodialysis, although essential, imposes profound changes in lifestyle, affecting autonomy, family relationships, work, and mental health. Nursing care becomes fundamental to guide, prevent complications, provide emotional support, and promote quality of life, highlighting the need for a multidisciplinary and humanized approach to the biopsychosocial impacts of the disease. This study aims to analyze the challenges of nursing care for patients with chronic kidney disease undergoing hemodialysis, identifying difficulties experienced by the team and evaluating strategies used for comprehensive and humanized care. A narrative literature review was conducted between February and September 2025 in the SciELO, LILACS, and BDENF databases, using DeCS descriptors and specific inclusion criteria, resulting in 15 studies analyzed in full. The nursing team faces technical, emotional, and organizational challenges in hemodialysis, requiring vigilance, support, and communication. Strategies such as individualized care, emotional support, and health education promote comprehensive and humanized care. Humanized nursing integrates technique and sensitivity, promoting individualized care, clear communication, emotional support, and health education. These practices enhance autonomy, strengthen bonds, and ensure safe, welcoming, and patient-centered care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayane da Cunha Prevost, Universidade Iguaçu

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2081-1842.  

Giorgia Souza de Oliveira, Universidade Iguaçu

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG). ORCID: https://orcid.org/0009-0006-1804-6123. 

Layse da Silva Vieira, Universidade Iguaçu

Enfermeira pela Universidade Iguaçu, Nova Iguaçu/RJ. Pós-graduada em Enfermagem em Centro Cirúrgico, Enfermagem do Trabalho e Saúde ocupacional pela Faculdade Iguaçu; Pós-graduada em Docência em Enfermagem pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI).

Fabiano Júlio Silva, Universidade Iguaçu

Enfermeiro. Mestre, Doutor e Pós-Doutor em Ciências do Cuidado em Saúde pela Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF).

Wanderson Alves Ribeiro, Universidade Iguaçu

Enfermeiro. Mestre, Doutor e Pós-Doutor em Ciências do Cuidado em Saúde pela Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). Docente do curso de Graduação em Enfermagem. Professor dos cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Enfermagem em Neonatologia e Pediatria; Enfermagem em Obstetrícia; Enfermagem em Emergência e Terapia Intensiva; Fisioterapia em Terapia Intensiva; e Fisioterapia em Neonatologia e Pediatria. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Vigilância em Saúde da Universidade Iguaçu (UNIG). 

Felipe de Castro Felicio, Universidade Iguaçu

Enfermeiro Especialista em Urgência e Emergência; Especialista em Terapia Intensiva. Especialista em Saúde da Família. Mestre em Saúde Materno- infantil – UFF. Professor Assistente de Enfermagem – UNIG. 

Published

2025-12-15

How to Cite

Prevost, D. da C., Oliveira, G. S. de, Vieira, L. da S., Silva, F. J., Ribeiro, W. A., & Felicio, F. de C. (2025). CHRONIC KIDNEY FAILURE AND THE CHALLENGES FOR NURSES CARING FOR PATIENTS ON HEMODIALYSIS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 3(02), 123–139. https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22596