DEVELOPING SELF-CONFIDENCE AND SELF-EFFICACY IN MATHEMATICS THROUGH THE KUMON METHOD

Authors

  • Regina Ribeiro Pessoa Christian Business School-CBS
  • Esmeralda Viana Braga Sá Universidade Estadual do Ceará
  • Jaison Gilson Nunes Souza Christian Business School
  • Neiva da Silva Nunes Christian Business School
  • Silvani de Souza Silva Chiristian Business School
  • José de Nazaré Araújo Paixão Christian Business School
  • Vania Luizete de Oliveira Sena Christiian Business School
  • Rozineide Iraci Pereira da Silva Christian Business School 

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.22135

Keywords:

Self-confidence. Self-efficacy. Mathematics Education. Kumon. Motivation to learn.

Abstract

In recent decades, the literature in Mathematics Education has shown that performance in Mathematics is strongly influenced by affective and motivational factors, among which students’ self-confidence and self-efficacy stand out. In the light of Bandura’s Social Cognitive Theory (1986, 1997) and empirical studies that show significant correlations between capability beliefs and school achievement in Mathematics, this article discusses how the Kumon methodology can foster the development of self-confidence and self-efficacy in the subject. First, it presents concepts and dimensions of self-confidence in the educational context, distinguishing it from related constructs such as self-concept and self-esteem, based on Faria, Souza and Faria (2016), Hazin, Frade and Falcão (2010) and Meza-Cascante, Agüero-Calvo and Suárez-Valdés-Ayala (2019). Next, it discusses the theoretical bases of self-efficacy and Bandura’s contributions (1986, 1997), articulating them with studies on mathematics self-efficacy, such as Brito and Souza (2015), Dobarro and Brito (2010) and Souza (2008). The relationship between self-confidence, self-efficacy and performance in Mathematics is also analysed, with emphasis on research by Pajares (1996), Pajares and Miller (1994) and other recent reviews. Subsequently, the principles, material organization and study routine of the Kumon methodology are described, based on institutional documents and on Orcos et al. (2019), and studies are discussed that indicate positive impacts of the method on Mathematics performance, such as Wu (1995), Medina (1989), Begum, Bukhari and Akbar (2018, 2019) and Sulasteri, Balle and Abreu (2020). It is concluded that the structured environment of graded practice, focus on autonomy and emphasis on mastery experiences, which are characteristic of Kumon, may constitute a privileged context to strengthen self-confidence and mathematical self-efficacy, although further longitudinal investigations with an explicit focus on these variables are still needed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Regina Ribeiro Pessoa, Christian Business School-CBS

Doutoranda em ciências da educação pela Christian Business School-CBS, Mestra em ciências da educação.Especialista em neurociencia da educação, especialista em educação profissional e tecnológica, especialista em EAD, e em Psicopedagógico. 

Esmeralda Viana Braga Sá, Universidade Estadual do Ceará

Mestre em Planejamento e Políticas Públicas- Universidade Estadual do Ceará/ UECE. Especialista em pedagogia Escolar:  supervisão, orientação e administração - UNITER, Especialista em Educação de Jovens e adultos na diversidade e inclusão social - IFAP. Graduada em Pedagogia - Universidade Federal do Amapá/UNIFAP. 

Jaison Gilson Nunes Souza, Christian Business School

Mestrando em ciências da educação pela Christian Business School, especialista em gestão do trabalho pedagógico. Graduado em geografia.

Neiva da Silva Nunes, Christian Business School

Graduação em pedagogia. (UNIFAP - Universidade federal do Amapá),Pós-graduação: gestão do trabalho pedagógico: gestão escolar, orientação escolar e supervisão escolar (Faculdade ATUAL - Amapá), Mestrando em Ciência da Educação (Christian Business School), Escola de atuação Everaldo da Silva Vasconcelos Júnior. 

Silvani de Souza Silva, Chiristian Business School

Mestrando em Ciências da Educação, (Chiristian Business School), Pós História do Brasil,Universidade Cândido Mendes, Graduação História Universidade Estadual Vale do Acaraú, EMEB. Fernando Rodrigues do Carmo. 

José de Nazaré Araújo Paixão, Christian Business School

Mestrando em ciências da educação pela Christian Business School, especialista em matemática superior,pelo instituto Silvério Samba -  RJ, graduado em Matemática pela Universidade Federal do Pará- UFPA.

Vania Luizete de Oliveira Sena, Christiian Business School

Mestranda em Ciências da Educação ( Christiian Business School), Pós- Graduação: História Social e Cultural da Amazônia (Unifap)Graduação: Licenciatura  Plena e Bacharelado em História (Unifap),Escola Estadual  Everaldo da Silva Vasconcelos Junior. 

Rozineide Iraci Pereira da Silva, Christian Business School 

PhD. Doutora em ciências da educação. Mestra em ciências da educação, especialista em escrita avançada, psicopedagoga, pedagoga. Professora e orientadora da Christian Business School  - CBS.

Published

2025-11-06

How to Cite

Pessoa, R. R., Sá, E. V. B., Souza, J. G. N., Nunes, N. da S., Silva, S. de S., Paixão, J. de N. A., … Silva, R. I. P. da. (2025). DEVELOPING SELF-CONFIDENCE AND SELF-EFFICACY IN MATHEMATICS THROUGH THE KUMON METHOD. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(11), 1532–1550. https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.22135