THE RIGHTS OF STUDENTS UNDERGOING HEALTH TREATMENT: POSSIBILITIES AND CHALLENGES IN THE CONTINUATION OF THE SCHOOLING PROCESS

Authors

  • Edilaine de Jesus Dias Rehder Christian Business School
  • Camila Bianca Públio Christian Business School
  • Rozineide Iraci Pereira da Silva Christian Business School
  • Fátima Goreti Borges Haring Christian Business School
  • Patrícia Lopes Ramos Públio Christian Business School
  • Sheila Lopes de Barros Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.21965

Keywords:

Hospital class. Right to education. Hospital pedagogy. Hospitalized students.

Abstract

This article aimed to deepen the discussion on the right to education of hospitalized students and, for this purpose, set as its objective to analyze how services have been offered in hospital classes in Brazil, as well as to understand the dynamics of these specific contexts. To this end, a documentary and bibliographic approach was used.In the conclusions, it was observed that the hospital class service in Brazil has advanced significantly and corroborates the guarantee of the rights of children and adolescents during health treatment; however, it faces structural barriers and more consistent and specific public policies.

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Author Biographies

Edilaine de Jesus Dias Rehder, Christian Business School

Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras, Pós-graduada em Neuropsicopedagogia e Pedagogia Hospitalar; Mestra em Educação e Doutoranda pela CHRISTIAN BUSINESS SCHOOL.

Camila Bianca Públio, Christian Business School

Graduada em Pedagogia pela Universidade de; Pós-graduada em Educação Especial e Pedagogia Hospitalar; Doutoranda pela CHRISTIAN BUSINESS SCHOOL.

Rozineide Iraci Pereira da Silva, Christian Business School

PhD. Doutora em Ciências da Educação, professora orientadora da CHRISTIAN BUSINESS SCHOOL.

Fátima Goreti Borges Haring, Christian Business School

Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Fundação Santo André, Pós-graduada em Alfabetização; Psicopedagogia; Neuropsicopedagogia; Altas Habilidades/Superdotação; Mestra em Educação pela Universidade de Sorocaba; Doutoranda pela CHRISTIAN BUSINESS SCHOOL.

Patrícia Lopes Ramos Públio, Christian Business School

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Sorocaba; Pós-graduada em Educação Especial e Pedagogia Hospitalar; Mestra em Educação pela USFCAR – Universidade Federal de São Carlos; Doutoranda pela CHRISTIAN BUSINESS SCHOOL.

Sheila Lopes de Barros, Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Letras pela Universidade de Sorocaba e em Pedagogia pela Universidade Nove de Julho. Especialização em Neuropsicopedagogia clínica e educação inclusiva. Mestra em Educação pela Universidade Federal de São Carlos; Doutoranda pela Universidade Federal de São Carlos.

Published

2025-11-04

How to Cite

Rehder, E. de J. D., Públio, C. B., Silva, R. I. P. da, Haring, F. G. B., Públio, P. L. R., & Barros, S. L. de. (2025). THE RIGHTS OF STUDENTS UNDERGOING HEALTH TREATMENT: POSSIBILITIES AND CHALLENGES IN THE CONTINUATION OF THE SCHOOLING PROCESS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(11), 749–757. https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.21965