THE BEAUTIES OF THE PANTANAL: DISCOVERING FAUNA, FLORA AND FLAVORS WITH CHILDREN AGED 0 TO 3 YEARS OLD

Authors

  • Silvana Pirinetti da Silva Rede Municipal da Cidade de Cáceres
  • Rosecley Aparecida Magalhães Severino
  • Walkíria Paulina da Silva Rede Municipal da Cidade de Cáceres
  • Jucinéia Rosa da Silva Rede Municipal da Cidade de Cáceres
  • Aglaunice Fátima da Silva Rede Municipal da Cidade de Cáceres
  • Kamilla Patrícia Ferreira Justiniano de Almeida Rede Municipal da Cidade de Cáceres

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20605

Keywords:

Early Childhood Education. Environmental Education. Regional Culture.

Abstract

This experience report presents the implementation of the project “The Beauties of the Pantanal,” developed with children aged 0 to 3 years in Early Childhood Education. The proposal aimed to promote children’s contact with elements of the fauna, flora, and typical cuisine of the Pantanal through sensory experiences, games, songs, and meaningful explorations. The project sought to value regional culture and expand the cultural and sensory repertoire of children from early childhood, respecting their individualities and encouraging integral development. The central issue that guided this proposal was the need to broaden the cultural and sensory repertoire of young children, providing diversified experiences that stimulate perception, imagination, and the construction of meanings about the world around them. Based on approaches that emphasize the importance of contact with culture and the environment for integral development (Vygotsky, 1998; Oliveira, 2002; Horn, 2004), the project demonstrated that planned, contextualized, and culturally relevant experiences strengthen emotional bonds, foster autonomy, and awaken a sense of wonder for nature and local culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana Pirinetti da Silva, Rede Municipal da Cidade de Cáceres

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres - MT, formada em Pedagogia e pós-graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional. 

Rosecley Aparecida Magalhães Severino

Professora formada em Licenciatura Plena em Pedagogia, pós-graduada em Libras e Neuropsicopedagogia Clínico e Institucional. 

Walkíria Paulina da Silva, Rede Municipal da Cidade de Cáceres

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres - MT, formada em Pedagogia e pós-graduada em Educação Infantil - Práticas na sala de aula. 

Jucinéia Rosa da Silva, Rede Municipal da Cidade de Cáceres

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres - MT, formada em Pedagogia, e pós-graduada em Educação Especial com Ênfase na Deficiência Multipla.

Aglaunice Fátima da Silva, Rede Municipal da Cidade de Cáceres

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres - MT, formada em Pedagogia e pós-graduada em Educação Especial com Ênfase na Deficiência Multipla.

Kamilla Patrícia Ferreira Justiniano de Almeida, Rede Municipal da Cidade de Cáceres

Professora da Rede Municipal da Cidade de Cáceres - MT, formada em Pedagogia, e pós-graduada em Educação Infantil e anos iniciais.

 

Published

2025-08-14

How to Cite

Silva, S. P. da, Severino, R. A. M., Silva, W. P. da, Silva, J. R. da, Silva, A. F. da, & Almeida, K. P. F. J. de. (2025). THE BEAUTIES OF THE PANTANAL: DISCOVERING FAUNA, FLORA AND FLAVORS WITH CHILDREN AGED 0 TO 3 YEARS OLD. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(8), 1325–1333. https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20605