CUPULATE WITH A TASTE OF MATHEMATICS: INTEGRATING EDUCATION, SUSTAINABILITY AND ENTREPRENEURSHIP

Authors

  • Aurélia Nogueira de Oliveira Escola Municipal Alegria de Saber
  • Deleon Rocha Ribeiro Escola Municipal Alegria de Saber
  • Glenda Barros Pereira Escola Municipal Alegria de Saber
  • Eliel Anderson Barros Pinto Escola Municipal Alegria de Saber
  • José Rodrigues da Silva Júnior Escola Municipal Alegria de Saber
  • Nilton Azevedo de Oliveira Neto Escola Municipal Alegria de Saber

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20400

Keywords:

Mathematics. Sustainability. Interdisciplinary Education. Cupulate. Family Farming.

Abstract

This article explores the interdisciplinarity between mathematics and sustainability, taking as an example the project "Cupulate with Flavor of Mathematics", developed by the Escola Municipal Alegria de Saber, in the municipality of Rio Preto da Eva, Amazonas. The central objective is to highlight how mathematics can be integrated with environmental themes to promote teaching-learning in a practical, contextualized way and aligned with socio-environmental demands. The project highlights the production of cupulate, an alternative to chocolate made from cupuaçu seeds, and emphasizes the importance of fully valuing the fruit. The experience included quantitative analysis of the use of the fruit, experiments in family farming and presentation of the product at educational fairs, promoting environmental awareness and local income generation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aurélia Nogueira de Oliveira, Escola Municipal Alegria de Saber

Licenciatura em Matemática pela Universidade do Oeste Paulista–UNIOESTE, SP, Brasil. Mestrado em Ciências da Educação Superior pela Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos, UMCC, Cuba.Professora de Matemática na Escola Municipal Alegria de Saber, Rio Preto da Eva-AM.

Deleon Rocha Ribeiro, Escola Municipal Alegria de Saber

Licenciatura em Matemática pelo Centro Universitário do Norte –UNINORTE; Especialização em Educação Matemática pelo Centro Universitário ESBAM. Professor de Matemática na Escola Municipal Alegria de Saber, Rio Preto da Eva-AM.

Glenda Barros Pereira, Escola Municipal Alegria de Saber

Licenciatura em Matemática pela Universidade Leonardo da Vinci–UNIASSELVI; Especialização em Metodologia da Matemática pela Faculdade Venda Nova do Imigrante – FANENI; Professora de Matemática na Escola Municipal Alegria de Saber, Rio Preto da Eva-AM.

Eliel Anderson Barros Pinto, Escola Municipal Alegria de Saber

Graduação em Ciências Agrárias pela Universidade Federal do Amazonas –UFAM; Especialização em Metodologia do Ensino de Química pelo Centro Universitário Internacional – UNINTER. Professor na Escola Municipal Alegria de Saber, Rio Preto da Eva-AM.

José Rodrigues da Silva Júnior, Escola Municipal Alegria de Saber

Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas UFAM;Especialização em Prática no Ensino de Matemática pela Faculdade de Minas – FACUMINAS; Professor de Matemática na Escola Municipal Alegria de Saber, Rio Preto da Eva-AM.

Nilton Azevedo de Oliveira Neto, Escola Municipal Alegria de Saber

Licenciatura em Ciências: Biologia e Química pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM; Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas – IFAM; Professor de Ciências na Escola Municipal Alegria de Saber, Rio Preto da Eva-AM.

Published

2025-07-22

How to Cite

Oliveira, A. N. de, Ribeiro, D. R., Pereira, G. B., Pinto, E. A. B., Silva Júnior, J. R. da, & Oliveira Neto, N. A. de. (2025). CUPULATE WITH A TASTE OF MATHEMATICS: INTEGRATING EDUCATION, SUSTAINABILITY AND ENTREPRENEURSHIP. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(7), 2237–2247. https://doi.org/10.51891/rease.v11i7.20400