CONTRIBUTIONS OF PIAGET, VYGOTSKY AND PAULO FREIRE IN PEDAGOGICAL PRACTICE: A STUDY WITH BASIC EDUCATION TEACHERS

Authors

  • Afonso Ribeiro Damasceno Neto UFRN
  • Jannaina da Silva Alves UFRN
  • Adriana Silva Damasceno IFESP
  • Heloisa Chagas Maia de Camargos UFRN
  • Isabelly Moura Cavalcante Teixeira UNP
  • Mácia Regina Vieira de Morais UFRN
  • Maria Valdenora Silva de Aquino

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i6.20072

Keywords:

Pedagogical Theories. Teacher Education. Jean Piaget. Lev Vygotsky. Paulo Freire.

Abstract

This article aims to analyze how the theoretical frameworks of Jean Piaget, Lev Vygotsky, and Paulo Freire influence the pedagogical practices of a teacher working in Basic Education, based on a semi-structured interview conducted as part of a teacher education program. The study addresses the need to bridge theoretical knowledge from university training with practical experiences in the classroom, fostering a meaningful connection between theory and practice. The investigation was conducted through seven open-ended questions structured around the core educational principles of the three thinkers. The responses revealed a pedagogical practice aligned with Piaget's developmental stages and active learning; with Vygotsky's emphasis on social interaction and the teacher’s role as a mediator; and with Freire's pedagogy of dialogue, active listening, and valuing the students' lived realities as a starting point for planning. The findings highlight the importance of student protagonism, the inclusion fostered through attentive listening, and the continuous effort to overcome banking education in favor of a problem-posing and liberating approach. The study concludes that understanding and applying the contributions of these three theorists is essential for developing a critical, reflective, and transformative pedagogical practice—particularly for educators working in diverse and challenging educational settings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Afonso Ribeiro Damasceno Neto, UFRN

Graduado em Física Licenciatura – UFRN Graduando Pedagogia Licenciatura – UERN Mestre em Educação - UNADES-PY Especializando em Gestão Escolar – IFRN Professor Efetivo Estado RN Professor Efetivo Município Parnamirim-RN. 

Jannaina da Silva Alves, UFRN

Graduada em História Licenciatura UFRN Graduando Pedagogia Licenciatura UERN Especialização em Práticas assertivas em Gestão da Educação Profissional Integrada à educação de Jovens e Adultos Professor Efetivo Estado RN Professor Efetivo Município Parnamirim-RN. 

Adriana Silva Damasceno, IFESP

Graduada em Pedagogia – FACEX Graduanda Letras Português IFESP-RN Especializanda em Alfabetização e Letramento Professor Efetivo Estado RN. 

Heloisa Chagas Maia de Camargos, UFRN

Graduada em Educação Artística – UFRN Especialização em Administração Escolar Mestranda em Educação - UNADES-PY Professor Efetivo Estado RN Professor Efetivo Município Parnamirim-RN.

Isabelly Moura Cavalcante Teixeira, UNP

Graduada em Ciencias Biológica – UNP Mestra em Genética e Biologia Molecular – UFRN Professor Efetivo Município Parnamirim-RN. 

Mácia Regina Vieira de Morais, UFRN

Matemática Licenciatura – UFRN Especialização em Mídias na Educação Professor Efetivo Estado RN Professor Efetivo Município Parnamirim-RN. 

Maria Valdenora Silva de Aquino

Graduada em Pedagogia Especialização em Psicopedagogia Professor Efetivo Município Parnamirim-RN.

Published

2025-06-23

How to Cite

Damasceno Neto, A. R., Alves, J. da S., Damasceno, A. S., Camargos, H. C. M. de, Teixeira, I. M. C., Morais, M. R. V. de, & Aquino, M. V. S. de. (2025). CONTRIBUTIONS OF PIAGET, VYGOTSKY AND PAULO FREIRE IN PEDAGOGICAL PRACTICE: A STUDY WITH BASIC EDUCATION TEACHERS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(6), 4270–4292. https://doi.org/10.51891/rease.v11i6.20072