PRÁTICA EDUCATIVA EMANCIPATÓRIA NO CONTEXTO DA ESCOLA: ALGUMAS REFLEXÕES

Authors

  • Irene Nunes Lustosa Mendes Universidade Federal do Piauí
  • Georges Thales Santana de Carvalho Mendes Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.1998

Keywords:

Praxis. Educational Practice. School. Emancipatory Approach.

Abstract

This article presents a brief theoretical reflection on emancipatory educational practice. To systematize the analysis, we initially chose to rescue the definition of praxis and educational practice, understanding that the latter is a form of materialization of the former. Next, we approach, in a more specific way, about the educational practice in the school context. We also tried, even if briefly, to relate educational practice and educational policy. In order to systematize this work, we retrieved the understandings based on the study of authors, such as: Freire (1980; 2011), Kosik (2002), Vasquez (2007), Marques and Carvalho (2016) and Saviani (2018). The study carried out evidenced: a) the educational practice, as a form of praxis, an activity that belongs to man, must be understood as an intentional and reflective activity; b) emancipatory educational practice presupposes that true learning is the result of a critical view, acquired through reflexivity; c) educational practices, developed in the school context, must consider the student as a subject and the search for knowledge must be based on communicative action, critical thinking and emancipation.

Author Biographies

Irene Nunes Lustosa Mendes, Universidade Federal do Piauí

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI); Mestre em Educação (UFPI); Especialista em Supervisão Escolar pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI); Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI); Professora da Rede Pública Municipal de Ensino de Teresina-PI; irenelustosa@hotmail.com.

Georges Thales Santana de Carvalho Mendes , Universidade Federal do Ceará

Mestre em Direito pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Mestre em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); Especialista em Direito Constitucional pela Universidade Federal do Piauí (UFPI); Especialista em Ciência Política pela Faculdade Ademar Rosado (FAR); Graduação em Direito pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR); Licenciatura em Filosofia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Professor Efetivo da Universidade Estadual do Piauí- UESPI; georgesthales@yahoo.com.br.

Published

2021-08-31

How to Cite

Mendes, I. N. L. ., & Mendes , G. T. S. de C. (2021). PRÁTICA EDUCATIVA EMANCIPATÓRIA NO CONTEXTO DA ESCOLA: ALGUMAS REFLEXÕES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(8), 16–29. https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.1998