LEADERSHIP CHALLENGES: INTEGRATING GENERATIONS IN A DIGITALIZED ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i6.19929

Keywords:

Generational Diversity. Organizational Communication. Digital Transformation.

Abstract

The present study aimed to analyze the impacts of generational differences on communication, motivation, and integration of employees in the contemporary workplace, especially in the face of the challenges posed by digital transformation. To achieve this goal, an exploratory methodological approach was adopted, combining qualitative and quantitative techniques. Data collection was conducted through a questionnaire applied to professionals from different generations. The main results revealed that generational divergences directly affect interpersonal relationships, with differences in values, communication styles, and adaptability to technology being the main sources of conflict. Generation Z and Millennials showed greater openness to innovation, flexibility, and knowledge sharing, while Baby Boomers prioritized stability and traditional leadership. It is concluded that effective management of generational diversity requires adaptive strategies, such as participative leadership and reverse mentoring programs, promoting a collaborative, integrative, and productive environment. Valuing the competencies of each generation can transform a challenge into a competitive advantage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Henrique Mainardi, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga e Teologia da Faculdade de Teologia e Ciências de Votuporanga (FATEC). Graduado em Administração pela UNIFEV) e Teologia pela FATEC. Especialista em Mercado Financeiro e Banking pela Unicesumar e Mestrando em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil, https://orcid.org/0009-0005-7588-6912.

Lucas Alves da Cruz, Faculdade Futura

²Graduando em Administração. Faculdade Futura. Orcid: https://orcid.org/0009-0006-1627-9888.

Wander Cleiton Santana, Faculdade Futura

Graduando em Administração. Faculdade Futura.

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

4Docente nos Cursos de Administração e Ciências Contábeis da Faculdade Futura. Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO), Mestrado em Administração (UNIMEP), Orcid: 0000-0002-2202-309X.

Ijosiel Mendes, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduado em Matemática. (UNIFEV). Especialista em Matemática (UNICAMP). Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR). Mestrado em Matemática (UNESP), https://orcid.org/0000-0003-0238-5058.

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no Curso de Pedagogia na Faculdade Futura. Graduada em Direito (UNIFEV).Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Letras (UNIFEV)Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4672-6013.

Published

2025-06-18

How to Cite

Mainardi, F. H., Cruz, L. A. da, Santana, W. C., Silva, S. D. da, Mendes, I., & Oliveira, E. A. de. (2025). LEADERSHIP CHALLENGES: INTEGRATING GENERATIONS IN A DIGITALIZED ENVIRONMENT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(6), 3997–4016. https://doi.org/10.51891/rease.v11i6.19929