TEACHING-SERVICE-COMMUNITY INTEGRATION: EARLY INSERTION OF MEDICAL STUDENTS IN THE CONTEXT OF PRIMARY HEALTH CARE

Authors

  • Laura Fernandes Antunes UFS
  • Sarah Eko Eni UFSJ
  • Jonas Magno de Resende UFSJ
  • Daniel Martins UFSJ
  • Mylene Maria Bonates da Silva Universidade Nilton Lins
  • Regina Aparecida de Melo Bagnolli UFSJ
  • Antônia Gonçalves de Souza UFSJ
  • Lucas Henrique Gomes da Silva AFYA
  • Paulo Roberto Bonates da Silva ILMD/FIOCRUZ
  • Luís Paulo Souza e Souza ISB

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i5.19194

Keywords:

Primary Health Care. Community Integration. Medical Education, Unified Health System.

Abstract

This paper describes the experiences of undergraduates in Medicine in the discipline Practice of Integration between Teaching, Service and Community 1 (PIESC 1) of a Federal Higher Education Institution in Minas Gerais. Records of field diaries were used between March and July 2019 in practices in a Family Health Strategy (FHS). The discipline is offered in the first semester of the course, with early insertion of students in the context of Primary Health Care (PHC). The students experienced the work routine of the team, made home visits, made the situational diagnosis through territorialization, with construction of the map of the area covered by the FHS. The early insertion of students in the context of PHC was satisfactory, as it allowed the practical experimentation of the service, recognition of the vulnerabilities and potentialities of families, besides allowing better assimilation between the theoretical and practical contents, with effective integration between teaching, service and community. It’s necessary to incorporate these practices into the curricula and in the training of students from the various courses in the health area, also allowing interprofessional work, in order to legitimize the attributes of PHC and the right to health of populations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Fernandes Antunes, UFS

Acadêmica do Curso de Graduação em Medicina da Universidade Federal de São João del Rei (UFS), campus Dom Bosco.

Sarah Eko Eni, UFSJ

Acadêmica do Curso de Graduação em Medicina da Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ), campus Dom Bosco.

Jonas Magno de Resende, UFSJ

Acadêmico do Curso de Graduação em Medicina da Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ), campus Dom Bosco.

Daniel Martins, UFSJ

Acadêmico do Curso de Graduação em Medicina da Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ), campus Dom Bosco.

Mylene Maria Bonates da Silva, Universidade Nilton Lins

Acadêmica do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Nilton Lins, campus Manaus.

Regina Aparecida de Melo Bagnolli, UFSJ

Mestre em Psicologia. Professora Assistente do Departamento de Medicina da Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ), campus Dom Bosco; e dos Cursos de Medicina e Enfermagem do Centro Universitário Presidente Tancredo de Almeida Neves (UNIPTAN).

Antônia Gonçalves de Souza, UFSJ

6 Mestre em Psicologia. Professora Assistente do Departamento de Medicina da Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ), campus Dom Bosco; e dos Cursos de Medicina e Enfermagem do Centro Universitário Presidente Tancredo de Almeida Neves (UNIPTAN).

Lucas Henrique Gomes da Silva, AFYA

Médico pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Espacializando em Ultrassonografia da (AFYA).

Paulo Roberto Bonates da Silva, ILMD/FIOCRUZ

Farmacêutico Bioquímico. Mestre em Ciências pelo Instituto Leônidas & Maria Deane Fundação Oswaldo Cruz (ILMD/FIOCRUZ). Residente em Saúde Coletiva nas Águas, Florestas e Campo da Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Luís Paulo Souza e Souza, ISB

Doutor em Saúde Pública. Professor Adjunto do Departamento de Medicina do Instituto de Saúde e Biotecnologia (ISB) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). 

Published

2025-05-13

How to Cite

Antunes, L. F., Eni, S. E., Resende, J. M. de, Martins, D., Silva, M. M. B. da, Bagnolli, R. A. de M., … Souza, L. P. S. e. (2025). TEACHING-SERVICE-COMMUNITY INTEGRATION: EARLY INSERTION OF MEDICAL STUDENTS IN THE CONTEXT OF PRIMARY HEALTH CARE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(5), 2912–2919. https://doi.org/10.51891/rease.v11i5.19194