THE INNOVATIVE CAPACITY OF THE POLICY FOR PROFESSIONAL INSERTION OF PRISONERS IN PUBLIC BODIES: A CASE STUDY IN THE SECRETARY OF SOCIAL REINCLUSION AND SOCIAL INCLUSION OF ALAGOAS

Authors

  • Ari Arcilio Carneiro de Albuquerque Júnior Christian Business School
  • Ricardo dos Santos Oliveira Universidade Federal de Alagoas.
  • Marina Costa Campos Universidade Federal de Alagoas
  • Adriana Maria de Sousa Universidade Federal do Ceará
  • Ana Matilde Tomaz Universidade Federal do Ceará
  • Juliana Sampaio Batista Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales
  • Diógenes José Gusmão Coutinho Christian Business School https://orcid.org/0000-0002-9230-3409

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18782

Keywords:

Social reintegration. Innovation in the Public Sector. Organizational innovation.

Abstract

The serious problems of the Brazilian prison system attest to the need for new strategies in social reintegration policies that provide for the social inclusion of ex-prisoners in the labor market. In this sense, the article aims to evaluate the innovative capacity of the professional insertion policy for inmates in public organizations in Alagoas. The methodology adopted was the case study within the scope of the Secretariat of Reintegration and Social Inclusion of Alagoas. The analysis of the results demonstrated that the employment of labor in external work activities represents an organizational innovation and a rupture in penal execution policies in the state.

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Author Biographies

Ari Arcilio Carneiro de Albuquerque Júnior, Christian Business School

Doutorando em Ciências da Educação na Christian Business School. Secretário Executivo da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará.

Ricardo dos Santos Oliveira, Universidade Federal de Alagoas.

Mestre em Administração Pública pela Universidade Federal de Alagoas. Policial Militar. Gerente de Cotação e Compras Lotado na Secretaria de Ssegurança de Alagoas. 

Marina Costa Campos, Universidade Federal de Alagoas

Mestra em Administração Pública pela Universidade Federal de Alagoas. Analista Técnica do Ministério Público do Estado da Bahia. 

Adriana Maria de Sousa, Universidade Federal do Ceará

Mestranda em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior (Poleduc) na Universidade Federal do Ceará-UFC. Servidora Técnico-admistrativa da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. 

Ana Matilde Tomaz, Universidade Federal do Ceará

Especialista em Gestão Pública e Recursos Humanos pela Faculdade Futura- Servidora Técnico-admistrativa da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. 

Juliana Sampaio Batista, Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales

Doutora em Saúde Pública pela Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)-Nutricionista da Secretaria de Saúde do Município de Fortaleza/Ceará. 

Diógenes José Gusmão Coutinho, Christian Business School

Doutor em Biologia Vegetal pela Universidade Federal de Pernambuco; Doutor em Ciências da Educação pela Christian Business School; Docente do Doutorado em Ciências da Educação da Christian Business School. https://orcid.org/0000-0002-9230-3409.

Published

2025-04-14

How to Cite

Albuquerque Júnior, A. A. C. de, Oliveira, R. dos S., Campos, M. C., Sousa, A. M. de, Tomaz, A. M., Batista, J. S., & Coutinho, D. J. G. (2025). THE INNOVATIVE CAPACITY OF THE POLICY FOR PROFESSIONAL INSERTION OF PRISONERS IN PUBLIC BODIES: A CASE STUDY IN THE SECRETARY OF SOCIAL REINCLUSION AND SOCIAL INCLUSION OF ALAGOAS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(4), 1944–1964. https://doi.org/10.51891/rease.v11i4.18782