BEAUTY IN THE CONVERSATION CIRCLE: SNAPCHAT DYSMORPHIA IN THE PERCEPTION OF YOUNG ADOLESCENTS FROM MATO GROSSO DO SUL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i2.18139

Keywords:

Snapchat Dysmorphia. Digital filters. Self-esteem. Beauty standards. Adolescence.

Abstract

This research addresses Snapchat Dysmorphia from the perspective of adolescents in Mato Grosso do Sul, analyzing the impact of digital filters on young women's self-image and self-esteem. Through a Roundtable Discussion held in October 2022, the study aimed to understand whether adolescents feel the need to modify their bodies based on images generated by augmented reality tools available on social media. In addition to data collection, the research functioned as an intervention, providing a critical reflection on social expectations of beauty and the emotional impacts of excessive filter use. The results indicate that most participants have felt the desire to alter their appearance to resemble their digitally edited images, highlighting the influence of social media on self-image construction. The study also reveals that excessive concern with aesthetics can affect emotional health, reinforcing unattainable beauty standards and contributing to insecurities and body image disorders. Finally, the importance of spaces for dialogue and critical education on the subject is emphasized, both in school and family environments, to help adolescents accept their natural features and build a healthier self-image.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Soares Vilasanti, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Mestra em Educação (2021-2023) pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Graduada em Pedagogia (2010-2013) pela Universidade Estadual de Maringá e Artes Visuais (2021-2022) pelo UniBF. Leciona nos Anos Iniciais e Finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio. Foi coordenadora pedagógica e desenvolveu atividades na Secretaria Municipal de Educação de Paranhos/MS, onde ministrou cursos de formação continuada para professores e coordenou programas dos governos federal e estadual. 

Marsiel Pacífico, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Professor Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Educação - PROFEDUC/UEMS. Professor Adjunto da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Unidade Universitária de Paranaíba. Membro da SOFIE - Sociedade Brasileira de Filosofia da Educação. Líder dos Grupos de Estudo e Pesquisa: TCEducS - Teoria Crítica, Educação e Sociedade & NeuroPraPe - Neuroeducação e as Práticas Pedagógicas. Doutor em Educação (2013-2017) e Mestre em Educação (2010-2012) pela Universidade Federal de São Carlos, onde também se graduou em Pedagogia (2006-2009). Foi professor de Ensino Fundamental (2010-2012) e gestor escolar (2013-2017) na rede municipal de São Carlos.  

Published

2025-02-13

How to Cite

Vilasanti, V. S., & Pacífico, M. (2025). BEAUTY IN THE CONVERSATION CIRCLE: SNAPCHAT DYSMORPHIA IN THE PERCEPTION OF YOUNG ADOLESCENTS FROM MATO GROSSO DO SUL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(2), 1186–1205. https://doi.org/10.51891/rease.v11i2.18139