INCLUSION WITHOUT BARRIERS: YOUTH AND EDUCATIONAL SPACES

Authors

  • Edinéia Bueno FAEC
  • Queila Pereira Santos Faculdade Claretiano Centro Universitário
  • Edsangela Gosler Casciano Alves Faculdade Claretiano Centro Universitário
  • Cláudia Lima de Araujo Faculdade ULBRA
  • Hellen Maura Lucidia Ribeiro UNOPAR
  • Eliene Barbosa do Nascimento de Freitas ULBRA
  • Diógenes José Gusmão Coutinho UFPE

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i2.17924

Keywords:

Youth. Educational inclusion. Educational barriers. Educational spaces. Public policies. Access to education.

Abstract

This article addresses the inclusion of young people in educational settings and the importance of overcoming barriers that hinder their full access and participation. The analysis focuses on the challenges faced by young people from different social, economic, and cultural backgrounds within the educational system, highlighting the difficulties they encounter in entering and remaining in school. The research also examines practices and public policies that seek to promote accessible and inclusive education for all. The study reflects on the relationship between young people and schools, understanding them as fundamental spaces for socialization, learning, and identity construction. Using a qualitative methodology, based on a literature review and analysis of educational policies, the work identifies the most common barriers encountered by young people and suggests alternatives for creating more equitable and transformative environments. The conclusion reinforces the need for an educational approach that values ​​students' experiences, knowledge, and cultures, promoting an education that favors respect for diversity and contributes to the construction of a more just and equal future. This study highlights the urgency of reformulating educational practices and policies to ensure that all young people have real opportunities for development and integration in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edinéia Bueno, FAEC

Graduada/Pós-Graduada em Pedagogia, licenciatura pela Faec-Faculdade de Educação de Colorado do Oeste.

Queila Pereira Santos, Faculdade Claretiano Centro Universitário

Graduada Em: Pedagogia, Licenciatura/Gestão Escolar, História, Artes Visuais e Psicopedagoga Clínica e Institucional - pela Faculdade Claretiano Centro Universitário. Graduada em: Filosofia pela Faculdade FAVENI, pós-graduada em: Educação Infantil/Pedagogia Social pela Faculdade FUTURA. Alfabetização E Letramento/Educação Especial E Inclusiva/História/Geografia/Filosofia/ Sociologia/Arte Educação E Terapia/Psicopedagogia Clínica E Institucional pela Faculdade UNINA Aba-Análise Do Comportamento Aplicada pela Faculdade FAVENI Neurociência Aplicada À Aprendizagem/Psicologia Cognitiva e Comportamental Neuropscopedagogia Institucional E Clínica pela Faculdade FACUMINAS.

Edsangela Gosler Casciano Alves, Faculdade Claretiano Centro Universitário

Graduada em Licenciatura em História pela Faculdade Claretiano Centro Universitário. Pós-graduada em Gestão, Orientação e Supervisão Escolar, História e Geografia pela Faculdade Unina.

Cláudia Lima de Araujo, Faculdade ULBRA

Graduada/Pós-graduada em Pedagogia pela Faculdade ULBRA.

Hellen Maura Lucidia Ribeiro, UNOPAR

Graduada em História pela UNOPAR. 

Eliene Barbosa do Nascimento de Freitas, ULBRA

Graduada e licenciada em Letras Português e Literatura da Língua Portuguesa pela Universidade Luterana (ULBRA-2010). 

Diógenes José Gusmão Coutinho, UFPE

Graduado em Biologia pela UFRPE. Doutor em Biologia pela UFPE.

Published

2025-02-04

How to Cite

Bueno, E., Santos, Q. P., Alves, E. G. C., Araujo, C. L. de, Ribeiro, H. M. L., Freitas, E. B. do N. de, & Coutinho, D. J. G. (2025). INCLUSION WITHOUT BARRIERS: YOUTH AND EDUCATIONAL SPACES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(2), 208–224. https://doi.org/10.51891/rease.v11i2.17924