FINANCIAL EDUCATION AND THE DEVELOPMENT OF INVESTMENT HABITS: MISINFORMATION AMONG YOUNG BRAZILIANS ABOUT CRYPTOCURRENCIES AND DIGITAL INVESTMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i1.17764

Keywords:

Financial education. Cryptocurrencies. Youth.

Abstract

Financial education is crucial for developing savings and investment habits, especially among young people, who are more susceptible to misinformation in the digital environment. This study aimed to assess the level of knowledge of young Brazilians about cryptocurrencies and digital investments, in addition to understanding how the lack of information impacts their financial decisions. The research used an exploratory and quantitative approach, with questionnaires applied through a digital platform to collect data directly from the target audience. The results showed that, although there is a growing interest in cryptocurrencies, most young people have limited or superficial knowledge on the subject, usually obtained from social networks and non-specialized sources. The lack of formal education in finance proves to be a significant barrier to the adoption of responsible financial practices. In addition, the lack of adequate knowledge can result in mistaken financial decisions, compromising the adoption of conscious investment habits. Based on these findings, it is concluded that it is essential to invest in financial education programs that include the use and understanding of cryptocurrencies, aiming to empower young people to make more informed and safe decisions. Implementing these initiatives can reduce misinformation and promote long-term financial sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ijosiel Mendes, UNIFEV

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduado em Matemática. (UNIFEV). Especialista em Matemática (UNICAMP). Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR). Mestrado em Matemática (UNESP). 

Fabricio Anizor de Oliveira, Faculdade Futura

Graduando em Gestão de Recursos Humanos da Faculdade Futura de Votuporanga.

José Henrique dos Santos, Faculdade Futura

Graduando em Gestão de Recursos Humanos da Faculdade Futura de Votuporanga.

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV). Graduada em Administração pela Faculdade Futura. Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO). Mestrado em Administração (UNIMEP).

Fernando Henrique Barros Mainardi, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga e Teologia da Faculdade de Teologia e Ciências de Votuporanga (FATEC). Graduado em Administração pela UNIFEV) e Teologia pela FATEC. Especialista em Mercado Financeiro e Banking pela Unicesumar e Mestrando em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil.

Jairo Antônio Bertelli Francisco Gabaldi Pereira, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduado em Direito (UNIFEV). Especialista em Direito Processual (UNISUL). Mestrando em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil.

Glaucimarcos Fakine Marsoli , Faculdade Futura

Docente Universidade Brasil Fernandópolis - SP e Faculdade Futura (Grupo Educacional Faveni) Votuporanga -SP. Graduado em Ciências Econômicas pela Fundação Educacional de Fernandópolis (2004), em Administração de Empresas pela Fundação Educacional de Fernandópolis.

Published

2025-01-06

How to Cite

Mendes, I., Anizor de Oliveira, F., dos Santos, J. H., Oliveira, E. A. de, da Silva, S. D., Barros Mainardi, F. H., … Fakine Marsoli , G. (2025). FINANCIAL EDUCATION AND THE DEVELOPMENT OF INVESTMENT HABITS: MISINFORMATION AMONG YOUNG BRAZILIANS ABOUT CRYPTOCURRENCIES AND DIGITAL INVESTMENTS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(1), 257–270. https://doi.org/10.51891/rease.v11i1.17764