BRIEF HISTORY OF LITERACY AND THE EMERGENCE OF NEW CONCEPTS

Authors

  • Elaine Gaiva Leal Faculdade Afirmativo
  • Maria Cristina Pinheiro da Silva UNEMAT
  • Marcilene Costa Monteiro UNEMAT
  • Flaviane e Faria Caetano Ferreira UNEMAT

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.16093

Keywords:

Learning. Literacy. Illiteracy.

Abstract

In this article I cover a brief overview of the emergence of the term “literacy”. Initially, I bring concepts from some authors who define literacy and its processes. In the second moment I place literacy in history, reporting from the first signs of the emergence of literacy in antiquity to the present day. I conclude by discussing the programs created to eradicate illiteracy in Brazil in the initial grades, presenting their objectives, which methods offered contribute to the learning process, emphasizing the support offered to teachers so that they can meet the challenges posed by these programs.

Author Biographies

Elaine Gaiva Leal, Faculdade Afirmativo

Professora formada em Licenciatura Plena em Pedagogia na Faculdade Anhanguera de Rondonópolis, Pós-graduada em Psicopedagogia. Faculdade Afirmativo.

Maria Cristina Pinheiro da Silva, UNEMAT

Professora formada em Licenciatura Plena em Pedagogia, UNEMAT e Pós-graduação em Psicopedagogia, Faculdade de Educação de Tangará da Serra.

Marcilene Costa Monteiro, UNEMAT

Professora formada em Licenciatura Plena em Pedagogia, UNEMAT, Pós - Graduação em Literatura Infantil, Faculdade UNINA.

Flaviane e Faria Caetano Ferreira, UNEMAT

Professora formada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela UNEMAT e Especialista em Gestão Escolar, também, pela UNEMAT.

Published

2024-10-21

How to Cite

Leal, E. G., Silva, M. C. P. da, Monteiro, M. C., & Ferreira, F. e F. C. (2024). BRIEF HISTORY OF LITERACY AND THE EMERGENCE OF NEW CONCEPTS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(10), 3340–3349. https://doi.org/10.51891/rease.v10i10.16093