THE INCLUSION OF STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS IN REGULAR EDUCATION: ANALYSIS OF PRACTICES AND STRATEGIES THAT CAN BE IMPLEMENTED TO ENSURE THAT STUDENTS WITH DISABILITIES HAVE FULL ACCESS TO THE CURRICULUM

Authors

  • Kennya Lanny Sousa Varella Faculdade de Ciencias Sociales Interamericana
  • Carolina Soares de Castilhos Faculdade de Ciencias Sociales Interamericana
  • Elanir Menezes Rodrigues Faculdade de Ciências Sociales Interamericana
  • Ângela Aparecida de Assis Polizello Faculdade de Ciencias Sociales Interamericana
  • Sheila Costa Silva Pareschi Must University
  • Bruno Polizelo Must University
  • Juliana Wakimoto de Almeida Polizello Must University
  • Antônio Carlos Toledo Martins Facultad Interamericana de Ciências Sociales E. M
  • Evando Pereira da Silva FUNIBER
  • Pedro Norberto de Paula Filho FUNIBER
  • Gilmara Benício de Sá Faculdade de Ciências Sociales Interamericana

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15610

Keywords:

Inclusion. Adaptation of pedagogical methods. Continuous training of teachers. Collaborative and accessible environment.

Abstract

This article explores the inclusion of students with special needs in regular education, analyzing the practices and strategies needed to ensure that these students have full access to the school curriculum. Inclusion involves adapting pedagogical methods, using resources and assistive technologies, and developing an inclusive and welcoming school environment. To promote effective inclusion, it is essential to adopt differentiated pedagogical approaches that consider the particularities of each student. This includes the use of adapted materials and the presence of specialized professionals who can offer appropriate support. Continuous training of teachers is equally important, ensuring that they are prepared to deal with the diversity of needs within the classroom. Finally, the article highlights that creating a collaborative and accessible environment is essential so that all students, regardless of their limitations, can participate meaningfully in the educational process, making education more equitable and inclusive for all.

Author Biographies

Kennya Lanny Sousa Varella, Faculdade de Ciencias Sociales Interamericana

Doutoranda em Ciências da Educação. Faculdade de Ciencias Sociales Interamericana (FICS).

Carolina Soares de Castilhos, Faculdade de Ciencias Sociales Interamericana

Doutoranda em Ciências da Educação. Faculdade de Ciencias Sociales Interamericana (FICS).

Elanir Menezes Rodrigues, Faculdade de Ciências Sociales Interamericana

Doutoranda em Ciências da Educação. Faculdade de Ciências Sociales Interamericana (FICS).

Ângela Aparecida de Assis Polizello, Faculdade de Ciencias Sociales Interamericana

Doutoranda em Ciências da Educação. Faculdade de Ciencias Sociales Interamericana (FICS).

Sheila Costa Silva Pareschi, Must University

Mestre em Tecnologias Emergentes da Educação pela Must University.  Graduada em Letras pelas Faculdades Integradas Simonsen. Especialista em Docência Superior pela Universidade Cândido Mendes. Psicopedagoga.

Bruno Polizelo, Must University

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Campinas– Unicamp. Mestrando em Tecnologias emergentes em Educação Must University. 

Juliana Wakimoto de Almeida Polizello, Must University

Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas – Unicamp; Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação–Must University.

Antônio Carlos Toledo Martins, Facultad Interamericana de Ciências Sociales E. M

Doutorando em Ciências da Educação pela Facultad Interamericana de Ciências Sociales E. M.

Evando Pereira da Silva, FUNIBER

Mestrando em formação de professores faculdade FUNIBER. 

Pedro Norberto de Paula Filho, FUNIBER

Mestrando em Educação Fundação Universitária Iberoamericana - Florianópolis (FUNIBER).

Gilmara Benício de Sá, Faculdade de Ciências Sociales Interamericana

Doutoranda em Ciências da Educação Faculdade de Ciências Sociales Interamericana (FICS).

Published

2024-09-17

How to Cite

Varella, K. L. S., Castilhos, C. S. de, Rodrigues, E. M., Polizello, Ângela A. de A., Pareschi, S. C. S., Polizelo, B., … Sá, G. B. de. (2024). THE INCLUSION OF STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS IN REGULAR EDUCATION: ANALYSIS OF PRACTICES AND STRATEGIES THAT CAN BE IMPLEMENTED TO ENSURE THAT STUDENTS WITH DISABILITIES HAVE FULL ACCESS TO THE CURRICULUM. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(9), 2103–2110. https://doi.org/10.51891/rease.v10i9.15610